Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kan vi förlåta Margaux? : En kvalitativ analys av porträtteringen i SVT-dokumentären Kan vi förlåta Margaux?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amanda Lindh; [2023]
    Nyckelord :Dokumentär; cancelkultur; cancelled; influencer; röstläge; filmtekniska grepp; interagerade; tal; klippning; miljö; sexuell hälsa; RFSU; tidning; sex;

    Sammanfattning : This study examines four different scenes in the documentary Kan vi förlåta Margaux? produced by the Swedish television company SVT. The scenes were studied through a qualitative analysis of the three different film techniques: speech and interaction, editing and setting in relation to how the main character Margaux Dietz is portrayed. LÄS MER

  2. 2. Humorn och politiken : den svenska skämtpressens humor och dess roll i demokratiseringsprocessen 1918-1922

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Axel Hansson; [2023]
    Nyckelord :Historia; 1900-talet; Demokratisering; Skämtpress; Humor; Offentlighet; Arena; Funktionalitet; Första världskriget; Rösträtt; Rusdrycksförbud; History and Archaeology;

    Sammanfattning : What makes something funny? This is the most basic, underlying question to this thesis, which explores the Swedish satire magazines Söndags-Nisse, Naggen and Strix on their journey through the pinnacle of the Swedish democratization process during the years 1918 to 1922. These types of magazines were of great popularity throughout all of Europe during parts of the late 19th century up until the interwar years, reaching a high – at least in Sweden – during the first world war. LÄS MER

  3. 3. Kultur eller livsstil? : En kvantitativ och kvalitativ studie över livsstilsjournalistik på svenska kultursidor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Moa Malmqvist; Morgan Storesund Skarin; [2020]
    Nyckelord :kultur; livsstil; kulturjournalistik; livsstilsjournalistik; kommersialisering; medialisering;

    Sammanfattning : Kulturjournalistiken i Sverige har de senaste 30 åren genomgått en flerdimensionell förändring av omfattning, format och inte minst innehåll. Utvecklingen infaller parallellt med samhälleliga och mediala fenomen som kommersialisering och medialisering. LÄS MER

  4. 4. Ju närmre branden desto hetare nyhet : En jämförande textanalys av lokala morgontidningars och rikstäckande kvälls- och morgontidningars rapportering kring skogsbranden i Västmanland 2014

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Emma Lindström; Joline Ekman; [2014]
    Nyckelord :Kvällstidningar; Lokaljournalistik; Morgontidning; Skogsbrand; Västmanland;

    Sammanfattning : Under sommaren 2014 inträffade en skogsbrand i Västmanland. Det började brinna den 31 juli och 13 800 hektar skog brann upp. Formellt avslutades räddningsinsatsen den 11 september samma år. Människor tvingades lämna sina hem och medier rapporterade om den ”värsta branden i modern tid”. LÄS MER

  5. 5. Ledartexten – En genre för alla?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Jessica Töyrä; [2014]
    Nyckelord :DN; SvD; läsbarhet; talspråklighet; ledargenre; meningslängd; bisatsfrekvens; personliga pronomen; personord; LIX; OVIX;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker läsbarheten i ledargenren i morgontidningarna DN och SvD med hjälp av läsbarhetsfaktorerna; meningslängd, bisatsfrekvens, personliga pronomen och personord, LIX samt OVIX. Hypotesen som prövas i uppsatsen är att ledargenren, liksom skriftspråket i allmänhet, har gått mot ett allt ”enklare” och mer läsbart språk med mer inslag av talspråklighet. LÄS MER