Sökning: "tidning omslag"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tidning omslag.

  1. 1. Tre livsstilsmagasins omslag under 60 år : En studie om hur Damernas Världs, Feminas och Veckorevyns omslag har utvecklats från 1952 till 2012

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Amanda Strömberg; Johanna Waering; [2012]
    Nyckelord :Damernas Värld; Femina; Veckorevyn; livsstilsmagasin; omslag;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka på vilket sätt omslagens form och innehåll för tre olika livsstilsmagasin för kvinnor: Veckorevyn, Damernas Värld och Femina, har utvecklats från 1952 fram till 2012. Ett ytterligare delsyfte är att kunna diskutera varför utvecklingen sett ut som den gjort. LÄS MER

  2. 2. Manligt och Kvinnligt – En studie av livsstilsmagasinens omslag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Jenny Ring; [2010]
    Nyckelord :Glamour; King Magazine; genus; stereotyper; hegemonisk maskulitet; retorik;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras de två tidningarna Glamour och King Magazine för att se till hurgenusrepresentationen syns på dess omslag och om det finns några eventuella likheter ochskillnader mellan en tidning riktad till kvinnor (Glamour) och en tidning riktad till män(King).Syftet med analysen är att se till de olika budskapen för genusrepresentation samtidigt somsyftet är att undersöka de olika stereotyper som finns kring män och kvinnor i dagenssamhälle och jämföra dessa mot omslagen för tidningarna. LÄS MER

  3. 3. Vad är hälsa? : En diskursanalys av hälsotidningen MåBra

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Humanistiska institutionen; Örebro universitet

    Författare :Danijela Franjkovic; [2010]
    Nyckelord :Hälsa; tidning; hälsotidning; MåBra; genus; semiotik; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att visa hur hälsa representeras i hälsotidningen MåBra. Utgivningsåret för tidningen  i studien är 2008. Studien bygger på en semiotisk analys av de bilder som finns på tidningens omslag. Den bygger också på en kvalitativ diskursanalys av ett avgränsat material. LÄS MER

  4. 4. Tidskriftsomslag - hur anpassas de till målgruppen? : Sju tidskrifter med olika målgrupper

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Elisabeth Andersson; Sandra Hiort; [2009]
    Nyckelord :layout; målgrupp; målgruppsanpassning; omslag; tidskrift; tidskriftsdesign; tidskriftsomslag;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur tidskriftsredaktioner utformar sina omslag efter målgrupp. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med chefredaktörer, art directors och redaktörer vid sju olika tidskriftsredaktioner. Dessa resultat har kompletterats med en analys av 19 olika tidskriftsomslag. LÄS MER

  5. 5. "Graffa" : ett arbete om elevers visuella kompetens, undersökt genom grafisk design

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Ann-Charlotte Lisslö; [2008]
    Nyckelord :Grafisk formgivning; visuell kompetens;

    Sammanfattning : Detta examensarbete bearbetar resultatet från ett designpedagogiskt projekt där ungdomar arbetade med grafisk formgivning. Syftet var att få syn på elevernas visuella kompetens för att svara på regeringens förslag om att lägga ner estetisk verksamhet. LÄS MER