Sökning: "tidsepokerna litteratur"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tidsepokerna litteratur.

  1. 1. Blyga barn i barnlitteratur : En analys ur ett genusperspektiv av två skilda tider

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Alexandra Harju; [2019]
    Nyckelord :Children s literature; analysis; shyness; gender; stereotype; identity; gender norm; norm criticism; Barnlitteratur; barnlitteraturanalys; blyghet; genus; genusstereotyp; genusnorm; identitet; normkritik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how the shy child is portrayed in four children's books. Vem ska trösta Knyttet? and Det osynliga barnet from the 1960s and also Snäll and Gittan och gråvargarna from the 2000s. The analysis is based on a gender perspective where the epochs are significant. LÄS MER

  2. 2. Kroppen i bilden : Hur det icke-verbala gestaltas i fyra bilderböcker från två tidsepoker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Olsson; [2015]
    Nyckelord :Picture book analysis; non-verbal communication; body language; pre-school; it’s a pig in kindergarten; Emma s kindergarten; Preschool Rävlyan. Check!; Are you a coward; Alfie Atkins?; Bilderboksanalys; icke-verbal kommunikation; kroppsspråk; förskola; Det är en gris på dagis; Emmas dagis; Förskolan Rävlyan. Kolla!; Är du feg; Alfons Åberg?;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera ett begränsat antal bilderböcker från två tidsepoker och undersöka hur det icke-verbala gestaltas i dessa bilderböcker och om det gestaltas olika i de två tidsepokerna.  Jag kommer att fokusera mer ingående på konflikter mellan barn, konflikter mellan pedagoger och barn och pedagogers attityder i konflikter och deras sätt att hantera dem. LÄS MER

  3. 3. Kristendomen i skolans undervisning : Betydelsen för utvecklingen av barns och ungas kulturella identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Hedin; [2013]
    Nyckelord :Kultur; kulturell identitet; kulturarv; kristendom mångkultur;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilken plats och betydelse kristendomen har och har haft över tid i religions-, historie- och samhällskunskapsundervisningen när det gäller att leva tillsammans i ett samhälle, familj eller bara som man och kvinna. Studien syftar också till att undersöka vilken betydelse kristendomen har för barn och ungas kulturella identitet och hur skolan kan bidra till att utveckla denna hos barn och unga. LÄS MER