Sökning: "tidsfördriv"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade ordet tidsfördriv.

  1. 1. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecca Wallin; Linus Röthenbacher; [2024]
    Nyckelord :Digital competence; literacy; social media; didactics; art education; Digital kompetens; litteracitet; sociala medier; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om högläsning som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Asplund Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; högläsningsstunder; pedagogiskt verktyg; intervjustudie; sociokulturellt perspektiv; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att studera hur sex förskollärare anser att de använder högläsning som ett pedagogiskt verktyg för lärande och språkutveckling för barn i förskolan. Att högläsning sker på förskolor är för många en självklarhet. LÄS MER

  3. 3. En granskning av Tinders popularitet: Gamification, Användardesign och Teknisk acceptans som utgångs-punkter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Stina Palmgren; Ellen Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :Tinder; Popularitet; Gamification; Användardesign; Teknisk acceptans; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att granska dejtingapplikationen Tinders popularitet utifrån de ämnesre-laterade kategorierna gamification, användardesign och teknisk acceptans. Med hjälp av teo-rierna MDA-Framework, The Eight Golden Rules of Interface Design och Unified Theory of Acceptance and Use of Technology formulerades en enkät med kvantitativa och kvalitativa frågor, vilket resulterade i en mixad metod. LÄS MER

  4. 4. ”Det skulle vara bra för mig men jag orkar inte lägga tid på det” : En kvalitativ intervjustudie om ungdomars perspektiv på mellanmålet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristian Vasilj; Nordström Nichlas; [2023]
    Nyckelord :Mellanmål;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund I vårt dagliga arbete på våra skolor har vi sett att elever många gånger är orkeslösa. Vi människor behöver mat för att överleva och behålla en god hälsa, men maten har också en rad sociala,psykologiska och känslomässiga betydelser. LÄS MER

  5. 5. TikTok-fällan, vad går att lita på? : En undersökning om generation Z och deras förmåga att källkritiskt granska samhällsnyttig information på TikTok

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Engla Sigeback; Jennifer Olsson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; Generation Z; source criticism; socially useful information; algorithm; filter bubbles; misinformation; TikTok; generation Z; källkritik; samhällsnyttig information; algoritm; filterbubblor; desinformation;

    Sammanfattning : TikTok är en snabbt växande plattform som främst används av generation Z. Innehållet på plattformen har förändrats de senaste åren, där det har gått från att i störst del bestå av dans och musik till att numera även beröra ämnen som politik, aktivism och nyheter. LÄS MER