Sökning: "tidskrift omslag"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden tidskrift omslag.
1. Stereotyper på omslag? Wow, innovativt. : En semiotisk analys av genusrepresentationer på tidskriften Cosmopolitan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur genus representeras i tidningen Cosmopolitan genom att analysera tidningsomslagen i en kvalitativ studie. Vi diskuterar även bakomliggande stereotyper och myter som finns kring män och kvinnor i vårt samhälle, och hur de förmedlas på tidningens omslag. LÄS MER
2. Färg på tidskriftsomslag : En studie om färgers betydelse på Cosmopolitans omslag
Kandidat-uppsats, Medie- och Informationsteknik; Tekniska högskolanSammanfattning : En konsument blir ständigt påverkad av olika intryck i en butik där produkter slåss om uppmärksamhet och försöker att särskilja sig från konkurrenter. En produkt som trängs med flera andra på butikshyllan är tidskrifter, där antal titlar på den svenska marknaden har ökat med 40 procent de senaste tio åren. LÄS MER
3. Att skriva historia : En kvantitativ studie av tidskriften Allt om Historia 2005-2010
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka innehållet i artiklarna i en historisk tidskrift med hjälp av en kvantitativ analysmetod. Den tidskrift som valts till undersökningen är den största historiska tidskriften just nu; Allt om Historia. LÄS MER
4. Omslagstrender - en studie av vad som höjer uppmärksamhetsvärdet hos tidskrifter
Kandidat-uppsats, Grafisk teknikSammanfattning : Through interviews, a questionnaire survey and an indepth analysis of the Swedish magazines Veckorevyn and Magazine Café has a number of parameters been made visible. It was difficult to obtain an unambiguous result when the journal's target audience is crucial for the cover design. LÄS MER
5. Tidskriftsomslag - hur anpassas de till målgruppen? : Sju tidskrifter med olika målgrupper
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och itSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur tidskriftsredaktioner utformar sina omslag efter målgrupp. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med chefredaktörer, art directors och redaktörer vid sju olika tidskriftsredaktioner. Dessa resultat har kompletterats med en analys av 19 olika tidskriftsomslag. LÄS MER