Sökning: "tidsmedvetande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet tidsmedvetande.

  1. 1. Att förstå vad ett år är – förmågan att orientera sig i tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Måns Rasmusson; Pontus Berkenäs; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Gymnasieskolan; Historia; Historiedidaktik; Hermeneutik; Tidsorientering;

    Sammanfattning : Mycket forskning pekar på att elever har svårt för att koppla samman då-nu-sedan. Blanddessa finns det en rapport från skolinspektionen, gjord 2015 på grundskolan, som pekarpå att eleverna visar goda kunskaper i referenskunskap, men att deras förmåga attorientera sig i tid inte visas lika tydligt. LÄS MER

  2. 2. Barn av sin tid : -En strukturerad litteraturstudie om elevers uppfattning om och förståelse av historisk tid

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Elin Klasson; Pernilla Zentio; [2018]
    Nyckelord :tidsuppfattning; tidsmedvetenhet; tidsförståelse; historiemedvetenhet;

    Sammanfattning : ”Barn av sin tid” är en strukturerad litteraturstudie som behandlar barns historie- och tidsmedvetenhet. Studien syftar till att besvara hur och när elever förstår historisk tid. Dessutom belyses vilka arbetssätt och metoder som pedagogen kan använda i undervisningen för att underlätta utveckling av historie- och tidsmedvetande. LÄS MER

  3. 3. Barn och historiemedvetande : Elever i årskurs 1 funderar över historia som skolämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Eleonore Törnqvist; [2016]
    Nyckelord :Historia; historiemedvetande; tidsförståelse; barn; F-3;

    Sammanfattning : Denna studie har tagit utgångspunkt i hur elever i årskurs 1 formulerar sin syn på historia innan de mött historieundervisning i skolan. Detta för att se om denna syn går att förstå som ett uttryck för historiemedvetande. LÄS MER

  4. 4. Historien längs tuvor och slingriga vägar : En jämförande studie av tematisk och kronologisk undervisning i historia för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Dan Pettersson; [2013]
    Nyckelord :History; history in secondary school; chronological teaching; thematical teaching; Vygotskij; Scaffolding; the zone of proximal development; perspectives on causality; processes of change in history; Historia; Historia på gymnasiet; historia 1b; kronologisk undervisning; tematisk undervisning; förändringsprocesser; tidsuppfattning; historiskt tidsmedvetande; Vygotskij; Den Närmaste Utvecklingszonen; Scaffolding; betyg i historia;

    Sammanfattning : In the following study the author compares two methods of teaching history, the thematic approach and a more traditional chronological approach. Aiming at distinguishing the perceived notions of strength and weaknesses of each method, from the perspective of teaching, the author uses semi-structural interviews with four teachers in order to shed light on the reasons why each method is chosen. LÄS MER

  5. 5. Krisen i Öckerö kommun, vad hände sedan? : fiskerinäringens påverkan på öbornas liv och deras gömda berättelser om förändringarna

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Malin Larsson; [2012]
    Nyckelord :Traditioner; fiskerinäring; Hidden transcripts; motstånd; fenomenologi; livsvärld;

    Sammanfattning : Detta är en kandidatuppsats med samhällsvetenskaplig inriktning med fokus på människors egna berättelser. Fem intervjuer och observationer ligger som grund för denna studie som avgränsas till Öckerö kommun i Göteborgs norra skärgård. Jag vill med denna uppsats förmedla en känsla av öbornas vardagsliv och hur de själva ser på det. LÄS MER