Sökning: "tidsuppfattning hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tidsuppfattning hos barn.

  1. 1. "Det man ska lära i skolan är svårt, så det ska vara lätt att vara i skolan" : En studie om hur grundlärare i årskurs f-3 kan anpassa både undervisning och lärmiljö för att bidra till ökad läsförståelseförmåga hos elever med autism.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Micaela Annas; Carolina Järlstam; [2021]
    Nyckelord :autism; autism spectrum disorder; reading; reading comprehension; adaptations; learning environment; autism; autismspektrumtillstånd; läsning; läsförståelse; anpassningar; lärandemiljö;

    Sammanfattning : This study aims to contribute with increased knowledge about how teaching and learning environment can be designed to increase the conditions for children with autism to achieve the knowledge requirements for reading comprehension in Swedish grade 3, by examining how some elementary teachers describe that they adapt method and environment for students with autism. Theoretical framework consists of Rogoff's socio-cultural theory that all learning can be analyzed through three different lenses: the cultural, the interpersonal and the individual, which together provide a holistic view of learning. LÄS MER

  2. 2. Barnets utveckling av ett medvetande inom tid och historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophie Schiebler; Johanna Bergengren; [2020]
    Nyckelord :F-3; historiemedvetande; tidsuppfattning; historisktmedvetande;

    Sammanfattning : Sammandrag I denna text har vi arbetat med frågeställningarna -Vad säger forskningen om yngre barns tidsuppfattning? - Hur bildas ett historiemedvetande hos yngre barn?Vi använder oss av formuleringen yngre år i denna text och frågeställning, med det menar vi barn från förskoleklass till årskurs 3, F-3. För att finna svar på vår fråga har vi använt oss av vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar, licentiatavhandlingar och till viss del böcker. LÄS MER

  3. 3. Barns uppfattning av tid : – En kvalitativ litteraturstudie om tidsuppfattning hos barn i de yngre åldrarna

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jenny Lindén; Alida Carlsson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en strukturerad litteraturstudie som baseras på tidigare forskning samt vetenskapliga artiklar. Vårt syfte är att genom våra fyra frågeställningar ta reda på hur utvecklingen av tidsuppfattning sker i de yngre åldrarna samt hur barn förstår historisk tid. LÄS MER

  4. 4. Spelbaserat lärande som främjar engagemang : Ett digitalt läromedel för barn med ADHD och tidsuppfattningssvårigheter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Julia Gilander; Jennifer Bodén; [2015]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; ADHD; tidsuppfattningssvårigheter;

    Sammanfattning : Barn med ADHD har generellt svårt med tidsuppfattningen vilket kan leda till problem senare i livet. Som en hjälp för att träna tidsuppfattning finns bland annat det analoga verktyget “Pussla med tid” som ska underlätta vardagen för dessa barn. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeuters uppfattning om nyttan med tidshjälpmedel hos barn och ungdomar med Aspergers syndrom

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Sanna Dahlander; Beatrice Öhgren; [2011]
    Nyckelord :Asperger syndrom; barn; ungdomar; tidshjälpmedel; arbetsterapeuter;

    Sammanfattning : Inledning: Personer med Aspergers syndrom har svårigheter med tidshantering och tidsuppfattning vilket påverkar vardagsstrukturen negativt. De är i behov av en förutsägbar och strukturerad vardag och behöver hjälp att konkretisera tiden vilket kan ske med hjälp av tidshjälpmedel. LÄS MER