Sökning: "tilläggsbelopp"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet tilläggsbelopp.

  1. 1. Konsten att söka tilläggsbelopp : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers och speciallärares upplevelser av att söka tilläggsbelopp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Lilja; Dzeneta Kasapovic; [2022]
    Nyckelord :Tilläggsbelopp; likvärdig skola; särskilt stöd; finansiering av särskilt stöd; rättvisa; etiskt dilemma;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur specialpedagoger och speciallärare i kommunal verksamhet på högstadiet och gymnasiet upplever arbetsprocessen med att ansöka om tilläggsbelopp. Vi valde detta område för att vi har uppmärksammat och ifrågasatt hur omfattande särskilt stöd beviljas och tillgodoses. LÄS MER

  2. 2. "En del barn faller mellan stolarna" : En kvalitativ studie om hur barn i behov av särskilt stöd prioriteras i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Jansson; Malin Skarberg; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; anpassningar; förhållningssätt; personliga resurser; tilläggsbelopp;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd prioriteras i förskolan. Vi har utgått ifrån en kvalitativ studie där vi genomfört åtta semistrukturerade intervjuer med verksamma inom olika besluts- och verksamhetsnivåer i förskolans verksamhet. Vårt teoretiska perspektiv utgår ifrån aktivitetsteorin. LÄS MER

  3. 3. Knuffar, assistenter och tilläggsbelopp. En studie av gymnasieskolors dokumentation kring extra anpassningar och särskilt stöd ur ett diskursanalytiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Johansson; [2018]
    Nyckelord :avreglering; diskursanalys; dokumentation; juridifiering; skolans styrning; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : AbstractÄnda sedan mitten av 1970-talet har begreppet åtgärdsprogram, för elever i behov av särskilt stöd, funnits med i styrdokumenten för den svenska skolan. Under årens lopp har dock premisserna för den statliga styrningen av skolan varierat. LÄS MER

  4. 4. Tilläggsbelopp beviljat? : En diskursanalys av beskrivningar om makt, mening och identitet. En studie avseende ansökningar om tilläggsbelopp för elever med omfattande behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Andreas Blommé; [2018]
    Nyckelord :diskursanalys; ableism; audism; funktionsvariation; governmentality; omfattande särskilt stöd och tilläggsbelopp;

    Sammanfattning : The purpose of this paper has been to highlight how discourses on disability are portrayed in two different applications for additional funding for students with special educational needs (SEN) of hearing impairment, and two regarding neuropsychiatry. The paper studies a total of 328 applications for additional funding and chosen four of these for a further in depth analysis. LÄS MER

  5. 5. Att ansöka om tilläggsbelopp : -en fråga om pedagogisk grundsyn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Dimitrios Nikolaou; [2018]
    Nyckelord :Assessment; children with special needs; preschool; scientific basis; proven experience; bedömning barn i behov i förskolan; barn av särskilt stöd i förskolan; ansöka om tilläggsbelopp; vetenskaplig grund om barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om pedagoger i förskolan söker tilläggsbelopp för barn i behov av särskilt stöd på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet enligt svensk skollag 2010:800 som berör all utbildningsverksamhet och alla som deltar inom utbildning och undervisningssammanhang. För att få svar på studiens frågeställningar har studien haft tillgång till ett underlag från två kommuner. LÄS MER