Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Professionsrelaterad self-efficacy : Att studera professions self-efficacy under en tillämpad beteendeanalysutbildning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Vanja Grohp Peterström; [2022]
    Nyckelord :Professions´ self-efficacy; applied behavior analysis; continuing education course and practicum; social cognitive theory; Professions self-efficacy; tillämpad beteendeanalys; professionsutbildning; sociala kognitionsteorin;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Occupational Stress, Burnout and Teacher efficacy in teachers, special educators and habilitation professionals with and without formal ABA training

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Fredrik Lundin; [2021]
    Nyckelord :ABA; OSTES; Teacher efficacy; Self-reported stress; Self-reported Burnout.; Tillämpad beteendeanalys; Lärareffektivitet; Stress; Utbrändhet;

    Sammanfattning : Research suggests a correlation between high levels of stress and burnout, and low levels of self- efficacy, in school and habilitation professionals. These findings are also prominent in practitioners in Applied Behavior Analysis (ABA) such as teachers, psychologists and Board-Certified Behavior Analysts (BCBAs). LÄS MER

  3. 3. Using Special Interests to Improve Academic On-Task Behavior in High School Students with Autism

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Katrin Dahlbäck; [2021]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; Special Interests; Restricted Interests; Circumscribed Interests; On-Task Behavior; Adolescents; Special Education; High School Students; Applied Behavior Analysis; Antecedent-Based Intervention  ; Autismspektrumtillstånd; specialintressen; on-task-beteende; tonåringar; gymnasieelever; specialundervisning; tillämpad beteendeanalys; antecedentbaserad intervention;

    Sammanfattning : A large majority of adolescents with autism spectrum disorder (ASD) have one or more special interests, i.e. interests that they find to be extremely motivating and engaging. Also, students with ASD often struggle to focus in classroom settings, as academic assignments are typically not as motivating as their special interests. LÄS MER

  4. 4. Jämförelse av antal kommunikativa initiativ hos små barn med AST före och efter beteendeanalytisk intervention

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Anne-Marie Stenberg; Helena Sandberg; [2018]
    Nyckelord :Tillämpad beteendeanalys; EIBI; AST; logopedi; mands; tacts; kommunikation;

    Sammanfattning : Autism spectrum disorder (ASD) is a developmental disorder that limits one’s ability to engage in a mutual, social interaction. Joint attention, imitation and social involvement are social abilities together with other cognitive functions that determine speechdevelopment. LÄS MER

  5. 5. Intensiv beteendeterapi, IBT för elever med autism och utvecklingsstörning. En arbetsmetod för elever och lärare i träningsskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Susanne Svensson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract: Den här studien handlar om elever med autism och utvecklingsstörning och om en arbetsmetod som kallas för intensiv beteendeterapi/träning, IBT. Intensiv beteendeträning är inte bara en mängd övningar som möjliggör utveckling av ett flertal av barnets förmågor. LÄS MER