Sökning: "tillämpningar"

Visar resultat 1 - 5 av 929 uppsatser innehållade ordet tillämpningar.

  1. 1. 2D Reflection Seismic Imaging of Rødby Structures, Denmark: Geological Conditions for CO2 Sequestration

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Geofysik

    Författare :Mussie Habtemariam Zeru; [2024]
    Nyckelord :Reflection seismic; Geologic carbon storage; Sandstone; Structures; Rødby;

    Sammanfattning : Amidst the global climate action movement, geologic carbon storage (GCS) has emerged as a pivotal strategy for mitigating atmospheric CO2 levels, offering environmental and economic opportunities. This thesis targets the Bunter Sandstone Formation within the Rødby structures in Denmark, focusing on seismic Profile 1. LÄS MER

  2. 2. Variational AutoEncoders and Differential Privacy : balancing data synthesis and privacy constraints

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Baptiste Bremond; [2024]
    Nyckelord :TVAE; Differential privacy; Tabular data; Synthetic data; DP-SGD; TVAE; differentiell integritet; tabelldata; syntetiska data; DP-SGD;

    Sammanfattning : This thesis investigates the effectiveness of Tabular Variational Auto Encoders (TVAEs) in generating high-quality synthetic tabular data and assesses their compliance with differential privacy principles. The study shows that while TVAEs are better than VAEs at generating synthetic data that faithfully reproduces the distribution of real data as measured by the Synthetic Data Vault (SDV) metrics, the latter does not guarantee that the synthetic data is up to the task in practical industrial applications. LÄS MER

  3. 3. Musikens roll i förskolans praxis : Syften, tillämpningar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Grenmyr; Felicia Börjesson; [2024]
    Nyckelord :Artefakter; Barn; Förskola; Förskollärare; Musik; Pedagogiskt verktyg; Samspel;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syfte att synliggöra hur förskollärare använder musik i förskolemiljön och att klargöra dess syfte i undervisningen. Studiens mål är att identifiera de faktorer som påverkar användningen av musik i pedagogiska sammanhang samt att utvärdera förskollärares medvetenhet och kunskap kring ämnet. LÄS MER

  4. 4. ”Typ mission impossible så som det ser ut idag” : Specialpedagogers och lärares uppfattningar och tillämpningar av kunskapskraven i anslutning till elever med svag teoretisk begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Trine Willumsen; [2024]
    Nyckelord :Slow learners; Svag teoretisk begåvning; kunskapskrav; lågstadiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur specialpedagoger och klasslärare uppfattar kunskapskraven när det kommer till svagt teoretiskt begåvade elever som inte har rätt till anpassad grundskola (IK inom området 70-85). Syftet är också att beskriva hur specialpedagoger och klasslärare arbetar med dessa elever för att de ska ges möjlighet att uppnå kunskapskraven på lågstadiet. LÄS MER

  5. 5. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER