Sökning: "tillbakadragna barn"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden tillbakadragna barn.

  1. 1. Förskollärares arbete för att öka barns upplevelse av trygghet i förskolan i relation till anknytningsteori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Nyberg; Keerati Wangpia; [2023]
    Nyckelord :Anknytningsteori; förskoledidaktik; förskollärare; otryggt anknytningsmönster; socialt tillbakadragande; trygghet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete i didaktik har som syfte att genom en systematisk litteraturanalys att undersöka hur förskollärare bör agera för att inkludera tysta, tillbakadragna och oroliga barn i relation till anknytningsteori. Arbetet utgörs av två forskningsfrågor varav den första forskningsfrågan handlar om hur en förskollärare genom att observera ett barns beteende kan uppmärksamma att barnet kan ha ett otryggt anknytningsmönster. LÄS MER

  2. 2. Yngre barns utforskande av bygg-och konstruktionsmaterial i förskolan : En studie om barns interaktion med bygg- och konstruktionsmaterial i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ellinor Åkerberg; [2021]
    Nyckelord :interaktion; konstruktion; teknikundervisning i förskolan; utforskande i fri lek;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to the knowledge about youngerchildrens exploring of building- and construction materials in free play and seewhat knowledge is constructed and shared between the children. In this study,video observations are used as a method and six children, between the ages ofone and two, were observed in their free play with building materials. LÄS MER

  3. 3. Hur uppfattar pedagoger fenomenet barn i behov av stöd? : Sju förskolepedagogers uppfattningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Ekebjörk; [2021]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; Diskurs; Förskola; Makt; Normalisering; Pedagoger; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Specialpedagogiken har oftast förknippats med de barn som har en diagnos eller fysiska funktionsvariationer. Det vill säga barn med downs syndrom, adhd eller är utåtagerande som är i behov av stöd. Men det finns även andra barn som är i behov av stöd som är socialt tillbakadragna och som inte har diagnostiserats med något specifikt. LÄS MER

  4. 4. Bråkiga pojkar och tysta flickor? : En kvantitativ studie om särskilt stöd och genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lovisa Widén Johansson; Madelene Sandin; [2020]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; specialpedagogik; barn i behov av stöd; barn i gråzonen; genus; intersektionellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån en kvantitativ enkätstudie skapa kunskap om hur förskolans personal skattar det stöd som ges till flickor respektive pojkar, samt hur pedagoger skattar fördelningen av särskilt stöd i förskolan. Resultatet från enkätstudien analyserades via SPSS som är ett dataprogram för statistiska analyser. LÄS MER

  5. 5. Det avvaktande barnet i förskolan : En studie i hur förskollärare beskriver avvaktande barn samt sitt arbete att skapa relationer till dessa barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Hagberg; Annica Åhlén; [2020]
    Nyckelord :anknytning; avvaktande; förskola; förskollärare; otrygga; relationer; tillbakadragna; undvikande; attachment; social bond; preschool; preschool teacher;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att få insikt om hur förskollärare beskriver så kallade avvaktande barn, samt att få kunskap om förskollärares arbete att skapa relationer till dessa barn. Studien har haft en kvalitativ inriktning där semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem förskollärare. LÄS MER