Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sociala robotar inom vården: tekniska förutsättningar, fördelar, utmaningar och etiska överväganden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Mohanad Oweidat; Qassem Aburas; [2023]
    Nyckelord :Sociala robotar; Vården; Fördelar; Utmaningar; Etiska överväganden; Paro; Pepper;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fördelarna, utmaningarna och etiska konsekvenserna av att använda sociala robotar i vården, som uppfattas av vårdpersonal och allmänheten. Syftet är att utvärdera acceptansen och integrationen av sociala robotar genom att ta itu med båda intressenternas problem och krav. LÄS MER

  2. 2. För vissa är det en klocka, för andra är det ett märke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jesper Lindqvist; Ludwig Pettersson; Eddie Sun Wang; [2023]
    Nyckelord :Engagement; low-high involvement; Personality; identity; interest; Symbolic consumtion; Business and Economics;

    Sammanfattning : This report explores the dynamics of consumer behavior, with a particular focus on brand loyalty and engagement. Through qualitative interviews with five participants, the study examines how individuals’ characteristics, such as background, interests, and lifestyle, influence their relationship with brands. LÄS MER

  3. 3. "Att låsa upp det tysta barnet" : En kvalitativ studie om hur förskollärare bemöter och arbetar med det tysta barnet i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jennifer Frih; Frida Melldén; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; blyg; det individuella barnet; förskollärare; olikheter; temperament; tillbakadragen och tyst.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring hur förskollärare bemöter tysta barn i förskolans verksamhet. Studien grundas på en kvalitativ ansats med utgångspunkt ur fem semistrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares användning av digitala verktyg : En kvalitativ studie om hur och varför förskollärare använder digitala verktyg för att utveckla barns språk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Kristoffersen; Anneli Lundgren; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; preschool; preschool teacher; language development; didactics; Digitala verktyg; förskola; förskollärare; digitalisering; språkutveckling; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares perspektiv på sitt arbete med digitala verktyg för att stimulera barns språkutveckling. Studien är kvalitativ och insamlingen av den empiriska datan genomfördes genom tre semistrukturerade intervjuer med tre förskollärare i varje grupp. LÄS MER

  5. 5. En explorativ fallstudie med fokus på turtagning mellan föräldrar och unga spädbarn : Utvärdering av PEPP-modellens kartläggningsmetoder LENA och videoanalys

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Rebecka Dietmann; Peltoniemi Tilde; [2021]
    Nyckelord :Prevention Education Program for Parents PEPP ; Language ENvironment Analysis LENA ; video analysis; parent intervention; interaction; conversational turns; infants; Prevention Education Program for Parents PEPP ; Language ENvironment Analysis LENA ; videoanalys; föräldraintervention; interaktion; turtagning; spädbarn;

    Sammanfattning : Interaction is an important aspect for children’s language development. The intervention model Prevention Education Program for Parents (PEPP) is currently under development within the research project Ord gör skillnad, Karolinska Institutet. LÄS MER