Sökning: "tillgängliga miljöer"

Visar resultat 1 - 5 av 144 uppsatser innehållade orden tillgängliga miljöer.

  1. 1. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet till urbana miljöer för personer med synnedsättning : en platsanalys av Storängstorget i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Rasmus Willart; [2023]
    Nyckelord :Tillgänglighet; användbarhet; framkomlighet; allmänna platser; utemiljöer; funktionsnedsättning; synnedsättning; ögonsjukdomar;

    Sammanfattning : Synen har en avgörande roll för hur allmänna platser upplevs och används. Synnedsättningar kan begränsa personers möjligheter att orientera sig självständigt. LÄS MER

  3. 3. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hjalmarsson; Julia Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :lärmiljöer; innemiljö; utemiljö; förskola; förskollärare; Reggio Emilia; fysisk;

    Sammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. Microplastics in Scanian wetlands : Sege river & Kävlinge river

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Ludvig Stoltz; Pernilla Leijon; [2023]
    Nyckelord :plastic pollution; wetlands; microplastics; Scania; density separation; plastföroreningar; våtmarker; mikroplaster; Skåne; flotteringsmetod;

    Sammanfattning : It is estimated that 75 million tons of plastics waste is currently in the ocean and expects to increase in line with plastic consumption. Plastic items in natural or aquatic environments are fragmented into smaller pieces called microplastics. Microplastics can enter rivers and lakes through sewage water to end up in wetlands where they sediment. LÄS MER

  5. 5. Social delaktighet på lekplatser - Erfarenheter från föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Elimä; Anna Ågren; [2023]
    Nyckelord :Occupational therapy; parents of children with physical disabilities; enable social participation; playgrounds; Arbetsterapi; föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättningar; möjliggöra social delaktighet; lekplatser;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva föräldrars erfarenheter om social delaktighet på lekplatser för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Metod: Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer, där 12 föräldrar till barn med fysiska funktionsnedsättning intervjuades. LÄS MER