Sökning: "tillmötesgå barn"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden tillmötesgå barn.

  1. 1. ”Jag vill men jag får inte” : En kvalitativ studie om barns perspektiv på affordance i utomhusmiljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Olsson; Therese Bygdén; [2023]
    Nyckelord :Affordance; barndomssociologiskt perspektiv; barns aktörskap; handlingserbjudande; mosaic approach; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är genom att lyssna på barns utsagor och röster få en djupare förståelse för och lyfta fram barns perspektiv på utomhusmiljön i förskolan. I studien ville vi undersöka och lyfta barns perspektiv på affordance i förskolans utomhusmiljö. Studien som utfördes är kvalitativ genom metoden mosaic approach. LÄS MER

  2. 2. Konflikten på skolgården : En vetenskaplig essä om konflikthantering utifrån en fritidslärares perspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Eva Krusberg; [2020]
    Nyckelord :Essay Conflicts; Conflict Management; Guardians; Students; Practical knowledge; Essä Konflikter Konflikthantering Vårdnadshavare Elever Praktisk kunskap;

    Sammanfattning : This is a scientific essay where I investigate and reflect on issues that have to do with conflicts and conflict management in school.The essay is based on a personal experience and is written from my professional experience in order to provide a greater understanding of the complex collaboration between educators and guardians. LÄS MER

  3. 3. Individ och skolmåltid : En kvalitativ studie om kostansvarigas syn på vegankostens plats i den kommunala grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Isabelle Björkman; Lina Forslund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Intresset för veganism har senaste åren ökat i Sverige och likaså har specialkoster i grundskolan. Skolmåltiden i grundskolan ska enligt skollagen vara näringsriktig, kostnadsfri och säker, men inga tydliga riktlinjer finns kring bemötandet av önskemål baserade på etiska ställningstaganden. LÄS MER

  4. 4. "Jag skulle aldrig säga att mitt barn är blygt, utan att hen är observant" : En kvalitativ studie om högkänslighet bland barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Stolpe; Klara Rosengren; [2019]
    Nyckelord :Högkänslighet; högkänsliga barn; förskolemiljö; särskilda behov; fenomenologi; IPA-metoden; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skrivits med syfte att genom en fenomenologisk ansats undersöka innebörden av begreppet högkänslighet och vilka särskilda behov som är viktiga att beakta hos högkänsliga barn, samt hur detta kan förstås i relation till förskolans miljö. Genomförandet av studien består av kvalitativa intervjuer av föräldrar till högkänsliga barn som går i förskola/förskoleklass såväl som förskolepersonal med förkunskaper om begreppet högkänslighet. LÄS MER

  5. 5. "De visar med hela sig vad de vill och inte vill" : En kvalitativ studie om hur förskollärare verkar för de yngsta barnens möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Carolina Mohringe Gustafson; [2019]
    Nyckelord :inflytande; delaktighet; de yngsta barnen; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskapandet om de yngsta barnens möjlighet till delaktighet och inflytande i förskolan. Det empiriska materialet har insamlats via fem intervjuer med förskollärare. LÄS MER