Sökning: "tillvägagångssätt kvalitativa intervjuer diskursanalys"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tillvägagångssätt kvalitativa intervjuer diskursanalys.

  1. 1. Arbetsgivares syn på belastningsregisterkontroll och makten mellan raderna - En kvalitativ studie med kriminologisk inriktning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Ellen Tarnvik-Laesker; [2021-04-15]
    Nyckelord :belastningsregisterkontroll; arbetsgivare; kritisk diskursanalys; Becker; makt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka arbetsgivares syn på belastningsregisterkontrollens funktion, vad det finns för andra former av kontroller samt vilka maktaspekter som går att utläsa i intervjupersonernas språk genom kritisk diskursanalys. Metoden som använts i studien är kvalitativa intervjuer, vilka har genomförts med fyra arbetsgivare från olika delar av Sverige via videomöte och telefon. LÄS MER

  2. 2. Envishet, ekonomiskt, klurigt, jordnära, arbetsam och…? : Diskursanalys angående föreställningar om regionala skillnader

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Michelle Karlsson; Johanna Rydberg; [2017]
    Nyckelord :Entrepreneurship; leadership; discourses; beliefs; Småland; regional differences; Entreprenörskap; ledarskap; diskurser; föreställningar; Småland; regionala skillnader;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att få ett exempel på hur diskurser angående ledarskap och entreprenörskap kan komma till uttryck i vardagen i ett småländskt företag. Metodik: Vi har använt oss av ett abduktivt tillvägagångssätt och en kvalitativ forskningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Diskurser kring begreppet hållbar utveckling : En kvalitativ studie bland lärare och elever i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Malin Romo; [2012]
    Nyckelord :Sustainable development; sustainability; Hållbar utveckling; kvalitativa intervjuer; kritisk diskursanalys; gymnasieelever; gymnasielärare.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom kvalitativa intervjuer och fokusgruppsintervjuer undersöka hur begreppet hållbar utveckling tolkas av lärare och elever i gymnasieskolan. De frågeställningar som används är Vilka miljöpolitiska diskurser går att skönja i de olika tolkningarna av begreppet hållbar utveckling? samt Finns det någon dissonans mellan lärare och elevers sätt att tala om och uppfatta begreppet hållbar utveckling? För att svara på frågeställningarna har den kritiska diskursanalysen använts som metod och begreppet hållbar utveckling som teoretisk inramning. LÄS MER