Sökning: "tillverkande företag tjänsteföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden tillverkande företag tjänsteföretag.

  1. 1. CSR-kommunikation mellan moder- och dotterbolag En jämförande fallstudie om kommunikationen av CSR hos multinationella företag i tjänstesektorn och tillverkningssektorn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pernilla Erixon; Celine E. Westvik; [2020-07-01]
    Nyckelord :CSR-communication; producing companies; service companies; engagement; multinational corporations; CSR-kommunikation; tillverkande företag; tjänsteföretag; engagemang; multinationella företag;

    Sammanfattning : Background and problem discussion: Multinational companies have many stakeholders who review their CSR, and studies show that communication of CSR may be lost between parent and subsidiary companies. Additional factors that affect the internal communication of CSR are whether the company is a service company or a manufacturing company. LÄS MER

  2. 2. En analys av hur förbättringsprocesser kan bli en naturlig del i företagskulturen. : En studie av två förbättringsprocesser inom ett fallföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Persson Amanda; Kronander Philipson Sara; [2020]
    Nyckelord :Improvement processes; Toyota Kata; Kaizen; PDCA; company culture.;

    Sammanfattning : Companies competing in the global markets are constantly exposed to the market pressure regarding differentiation from competitors and contribute to development. To be able to create competitive advantages and handle the markets expectations, companies are required to develop both processes and employees. LÄS MER

  3. 3. Internprissättningens utformning och betydelse i tjänsteföretag

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Hanna Rosén; Victoria Sandart; [2018]
    Nyckelord :Transfer Pricing; Service Companies; Internprissättning; Tjänsteföretag;

    Sammanfattning : Problemformulering: År 2002 genomfördes en kvantitativ studie om hur svenska börsnoterade bolag arbetar med internprissättning. Studien visade att det finns skillnader i hur tillverkande företag och tjänsteföretag arbetar med internprissättning. LÄS MER

  4. 4. Onödig efterfrågan i banksektorn : en kvalitativ studie om varför onödig efterfrågan uppstår inom telefonbanken

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Angelica Jönsson; Fitore Sfishta; [2015]
    Nyckelord :Lean production; Lean thinking; onödig efterfrågan; kundnöjdhet; kundlojalitet; effektivisering;

    Sammanfattning : Syftet: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för varför onödig efterfrågan uppstår på Telefonbanken. Teoretisk och empirisk metod: Det har gjorts en kvalitativ studie med en abduktiv ansats vilket innebär att vi arbetat med teorin och sedan återvänt till empirin för att se dess betydelse för teorin. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av tjänsteföretag inför kreditgivning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ida Engqvist; Njomze Isufi; Hanna Salomonsson; [2015]
    Nyckelord :Företagsvärdering; tjänsteföretag; immateriella tillgångar; intellektuellt kapital; kreditgivningsprocessen; kreditgivning; riskbedömning;

    Sammanfattning : I och med att immateriella tillgångar inte redovisas i balansräkning och värdet av dessa tillgångar är svåra att mäta, anses värderingen av immateriella tillgångar vara ett svårt uppdrag att genomföra. Dessutom baseras kreditbedömningen på en uppfattning om framtiden vilket kan innebära att ett och samma tjänsteföretag får olika värde från olika kreditgivare. LÄS MER