Sökning: "timantal"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet timantal.

  1. 1. Geografi - ett stort litet ämne : Om gymnasieelevers och lärares syn på vad geografiämnet ska förmedla och förmedlar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Tove Cederquist; [2017]
    Nyckelord :Geografi; didaktik; gymnasieskolan; ämnesövergripande arbete; holistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Geografiämnet är brett och ger ett holistiskt perspektiv på livet på jorden vilket skapar stora möjligheter för lärare att göra ämnet relevant och intressant för eleverna. Geografiämnet var under 1900-talet uppdelat i natur- och kulturgeografi på gymnasiet, detta har satt spår i läroplaner, läroböcker och samhället. LÄS MER

  2. 2. Teknikämnet i den svenska grundskolan 2014

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joachim Bergström; [2014]
    Nyckelord :grundskola; teknik; teknikämnet; läroplaner; Lgr11;

    Sammanfattning : Teknikämnet är idag ett skolämne som kan ses som oklart odefinierat då det inte finns någon entydig beskrivning avseende ämnets innehåll. Detta framgår även i ett internationellt perspektiv. Oklarheter gör det svårt för elever och lärare att överblicka teknikämnet avseende mål och undervisning. LÄS MER

  3. 3. Kan mer fysisk aktivitet på gymnsiet ge minskad risk för våra folksjukdomar? En studie om gymnasieelevers vanor avseende fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Peter Henrysson; [2010]
    Nyckelord :barn och ungdomar; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; skola;

    Sammanfattning : Den minskade fysiska aktiviteten bland barn och ungdomar håller på att få förödande konsekvenser för folkhälsan. Trots att kunskapen finns om hur viktig den fysiska aktiviteten är för den motoriska, sociala, psykiska och fysiska utvecklingen fortsätter andå statusen av ämnet Idrott och hälsa att vara låg. LÄS MER

  4. 4. Historieämnets vara eller icke vara : En kvalitativ studie av Historielärarnas förenings arbete för att stärka historieämnet i den svenska skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Petra Helin; [2009]
    Nyckelord :HLF; history as school subject; hours; influence; decision of school policy.; HLF; historia som skolämne; timantal; kärnämne; påverkan; skolpolitiska beslut;

    Sammanfattning : Since 1820 there has been a continuous discussion about the contents of history courses and the current debate considering this school subject is no exception; it is as vital as ever. Both in educational policy and public debate the role of history as a school subject has been brought up for discussion. LÄS MER

  5. 5. G i teknik! : En kvalitativ studie av teknikämnets organisation, innehåll och bedömning.

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Aisha Lundin; [2008]
    Nyckelord :Bedömning; betygskriterier; likvärdighet; lokal arbetsplan; mål; organisation; ; senare åren; teknik; teknikundervisning; undervisningstid;

    Sammanfattning : Det har gått drygt tio år sedan teknikämnet fick en egen kursplan och egna kunskapsmål i och med Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94, som kom1994 och skolan gick från att vara regelstyrd till att bli målstyrd. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning i avsikt att få kunskap om vad som kan ”gömma sig” bakom betyget Godkänt (G) vad gäller timantal, organisation och ämnesinnehåll. LÄS MER