Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ny mening. Punkt. : En kvantitativ studie av en gymnasielärares skriftliga respons i svenskämnet och elevernas användning av responsen i en efterkommande uppgift.

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gabriella Claeson; [2023]
    Nyckelord :skriftlig respons; formativ bedömning; litteraturanalys; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Formativ respons kan vara ett kraftfullt redskap för att stärka lärandet. Responsens effekt påverkas bland annat av dess innehåll. Eftersom responsen är bortkastad tid för läraren om eleverna inte använder den, är det relevant att dels undersöka responsens innehåll, dels när och hur eleverna använder den. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning i matematik: En studie om lärarens återkoppling och dess effekt på elevers prestation igrundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sabina Liljegren; [2023]
    Nyckelord :Matematik; återkoppling; problemlösning; formativt arbetssätt; lösningsstrategier;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur matematiklärare i årskurs 3 arbetar med problemlösning i undervisningen och hur de använder återkoppling för att utveckla elevernas matematikkunskaper. Semistrukturerade intervjuer genomfördes där åtta lärare från tre olika skolor inom samma kommun deltog. LÄS MER

  3. 3. Lärare i utveckling : En fallstudie om förstelärares betydelse för lärares professionella utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Appelgren; [2022]
    Nyckelord :Förstelärare; lärares professionella utveckling; lärares lärande; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här fallstudien är att undersöka förstelärares betydelse för lärares professionella utveckling utifrån 1) hur rektor, förstelärare och lärare förstår syftet med försteläraruppdraget, 2) vilka olika funktioner förstelärare fyller, samt 3) vilken betydelse förstelärare får för lärares professionella utveckling. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer och deltagande observation. LÄS MER

  4. 4. Åter till eleven - Hur återkoppling uttrycks och upplevs i en pedagogisk praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Andersson; My Vallentin; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; BFL; kamratrespons; stöttning och återkoppling;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper och färdigheter har under decennierna har gått från att vara en bedömning av lärande, till en bedömning för lärande. Skolverket (2016) menar att Bedömning för lärande (BFL) är ett förhållningssätt till elevers lärande. LÄS MER

  5. 5. En idrottslektions inramning En intervju- och observationsstudie av hur idrottslärare hanterar målkommunikation och feedback i samband med inledning och avslutning

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emanuel Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Inledning; Avslutning; Målkommunikation; Återkoppling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledningen och avslutningen är ofta två moment av lektionen som hamnar i skymundan av innehållet. Idrottsämnet har traditionellt upplevts mer som ett ”göra-ämne” än ett kunskapsämne. LÄS MER