Sökning: "tinnitus stress"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden tinnitus stress.

  1. 1. (O)ljud i förskolan : En studie av barns och pedagogers upplevelse av ljud och oljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sophie Meijer; Alexsandra Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; hälsa; ljud och oljud; materiella ting och pedagoger;

    Sammanfattning : Ljudmiljön är något som ofta blir problematiserat i dagens förskola av pedagogerna. Storleken på barngrupperna ökar i takt med att världens befolkning ökar, vilket leder till att den allmänna ljudnivån höjs i förskolan. En hög ljudmiljö påverkar inte bara pedagogerna, utan även barnen. LÄS MER

  2. 2. Flygtrafikbuller i hemmiljö : En enkätundersökning om besvärsupplevelser och hälsa i relation till flygbuller för boende kring Linköping City Airport

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för medicin och hälsa

    Författare :Sara Lindeler; [2019]
    Nyckelord :Air traffic noise; air traffic; noise; health; health effects; hearing loss; disturbance; sleep disorder; high blood pressure; tinnitus; clogged ear; Flygtrafikbuller; flygtrafik; buller; hälsa; hälsoeffekter; nedsatt hörsel; störning; sömnstörning; högt blodtryck; tinnitus; lock för öronen;

    Sammanfattning : Introduktion: Buller definieras som oönskat ljud. Uppfattningen av ett oönskat ljud är mycket individuellt. Det som anses vara oljud för en person, kan upplevas som icke-oljud för en annan person. LÄS MER

  3. 3. ”Vi känner att vi inte kan garantera säkerheten för barnen på förskolan längre.” : En kvalitativ studie om förskollärares berättelser från Förskoleupproret kring varför vissa områden betraktas som mer stressande än andra på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mikaela Wahlgren; Stina Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :stress; förskollärare; #pressatläge; förskoleupproret; utvecklingsekologisk teori; den utvidgade didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares stress. Detta gjordes genom att analysera förskollärares berättelser från Förskoleupproret #pressatläge om hur förskollärares upplevda stress påverkar deras hälsa och den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Unraveling interaction between tinnitus symptoms, cognitive abilities, and mental disorders

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Sini Alhola; [2019]
    Nyckelord :Cognitive hearing science; cognitive science; tinnitus; cognitive abilities; anxiety; depression;

    Sammanfattning : Based on the former studies, there is evidence of tinnitus being associated with performance on cognitive ability tests (for example Andersson et al. 2009, Hallam et al. 2004). LÄS MER

  5. 5. Att hantera långvarigt lidande - effekter av Mindfulnessbaserad stressreduktion (MBSR) vid besvär av tinnitus

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Catherine Höij; [2015]
    Nyckelord :Mindfulness-Based Stress Reduction; MBSR; mindfulness; stress; tinnitus; Social Sciences;

    Sammanfattning : Coping with long-term suffering - Effects of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) on tinnitus distress Aim: To investigate whether the Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) program increases mindfulness skills, reduces tinnitus distress and whether there is any correlation between them for the 71 respondents in the study. Methods: Out of 71 respondents with tinnitus distress starting the program between 2010 and 2014 at the Hearing unit for adults in Malmoe (Sight, Hearing and Deafness Division, Department of the Habilitation and Assistive Technology Services, Region Scania, Sweden), 52 respondents (42 women and 10 men) completed MBSR and filled out the questionnaires before and after MBSR. LÄS MER