Sökning: "tiotalsövergångar i subtraktion"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tiotalsövergångar i subtraktion.

  1. 1. Yngre grundskoleelevers taluppfattning inom grundläggande aritmetik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Kersti Simm; [2015]
    Nyckelord :didaktisk ämnesteori; kartläggning; matematiksvårigheter; årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta examensarbete är att undersöka yngre elevers taluppfattning igrundläggande aritmetik inom addition och subtraktion i lägre talområde. Detta för att en godtaluppfattning är en grundläggande färdighet för det fortsatta matematikarbetet i skolan. LÄS MER

  2. 2. Delar och helheter : Del-helhetsrelationers inverkan på yngre elevers matematiklärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Beatrice Fenelius; Cecilia Rydberg; [2015]
    Nyckelord :aritmetik; del-helhet; del-helhetsrelationer; talkamrater; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Ämnesområdet som detta examensarbete utgår ifrån är aritmetikundervisning. Syftet är att undersöka hur förståelse för tals del-helhetsrelationer inverkar på elevers lärande av sambandet mellan addition och subtraktion. Syftet är även att undersöka hur förståelse för tals del-helhetsrelationer påverkar lärandet av talkamrater. LÄS MER

  3. 3. Lösningsstrategier vid tiotalsövergångar inom addition och subtraktion : en studie av elever i år två

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Malin Bouweng; Sara Enetorp; Emma Johansson; [2008]
    Nyckelord :Lösningsstrategier; Tiotalsövergångar; Matematik; Aritmetik; Addition; Subtraktion; Grundskolan; Lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att upptäcka vilka lösningsstrategier som elever i år två använder sig av vid tiotalsövergångar i addition och subtraktion och hur effektiva dessa är. Vi har valt att använda oss av kvalitativa intervjuer som datainsamlingsmetod. Vi har intervjuat 15 elever från tre olika skolor. LÄS MER