Sökning: "tjänstedesign"

Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade ordet tjänstedesign.

  1. 1. Faktorer som leder till framgång i tjänstedesignprojekt : Projektmedlemmar från offentlig verksamhet beskriver

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Madeleine Larson; [2021]
    Nyckelord :Tjänstedesign; framgångsfaktorer i tjänstedesignprojekt; offentlig verksamhet; projektframgång;

    Sammanfattning : Offentlig verksamhet i Sverige har framtida utmaningar med att upprätthålla och leverera välfärdstjänster. Befolkningen ökar men antal personer i arbetsför ålder minskar. Därför behöver offentlig verksamhet effektivisera de tjänster som erbjuds befolkningen. LÄS MER

  2. 2. Tjänstedesign i den digitala, cirkulära ekonomin : Preliminära designprinciper till en framtida digital plattform för begagnade vitvaror

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Robert Kuch Wesolowski; [2021]
    Nyckelord :circular economy; service design; human-centered design; design principles; white goods; cirkulär ekonomi; tjänstedesign; människocentrerad design; designprinciper; vitvaror;

    Sammanfattning : I ett försök att minska klimatavtrycken och samtidigt påskynda den digitala industrialiseringen, deklarerade den Europeiska unionen (EU) år 2014 att dess medlemsländer skulle frångå den linjära ekonomin och ersätta den med en cirkulärekonomisk modell. Sedan övergången inträffade, har den nya modellen blivit en så pass stor succé enligt EU själva att transformationen blivit ostoppbar. LÄS MER

  3. 3. Tjänstedesign och tjänstefiering : En undersökning om designverktyg och dess bidrag till tjänstefieringsprocessen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Malin Röhr; [2021]
    Nyckelord :tjänstedesign; tjänstefiering; designverktyg; aktörskarta; empatikarta; tjänstekarta;

    Sammanfattning : I ett samhälle med ständig utveckling, ställs det höga krav på företag och organisationer att anpassa och förnya sina affärsmodeller för att hålla sig aktuella. Intresset för tjänstefiering har ökat, fler företag väljer att gå från ett produktfokuserat utbud till ett tjänstefokuserat utbud. LÄS MER

  4. 4. Institutionaliserade recept i Trafikverket : En kandidatuppsats om kvalitetsstyrning och tjänstedesign

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Gina Melki; Patricia Melke; [2021]
    Nyckelord :Quality management; service design; organizations recipes; new public management; total quality management; institutional theory; Kvalitetsstyrning; tjänstedesign; organisationsrecept; new public management; total quality management; institutionell teori.;

    Sammanfattning : The purpose of the essay is to study why and how the Swedish Transport Administration has applied quality management and service design. This study applies the institutional theory and theory behind New Public Management. Total Quality Management and service design are used as study objects. LÄS MER

  5. 5. Möjligheter och hinder vid tillämpning av självservice-systemet AutoMat i lanthandel : En designfallstudie av Ulrikas Lanthandel och självservice-systemet AutoMat

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Sofie Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Tjänstedesign; Teknikbaserad självservice; Självservice baserad på teknologi; Obemannad livsmedelshandel; ;

    Sammanfattning : In this paper the author conducts a design case study, to identify problems and possibilities of implementation of a self-service system, named AutoMat, in a traditional supermarket located in a rural area named Ulrika. Service design methods are utilized to identify value creating actions and the user’s perception of the service landscapes for both service systems. LÄS MER