Sökning: "tjänsteföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 429 uppsatser innehållade ordet tjänsteföretag.

  1. 1. CSR-kommunikation mellan moder- och dotterbolag En jämförande fallstudie om kommunikationen av CSR hos multinationella företag i tjänstesektorn och tillverkningssektorn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pernilla Erixon; Celine E. Westvik; [2020-07-01]
    Nyckelord :CSR-communication; producing companies; service companies; engagement; multinational corporations; CSR-kommunikation; tillverkande företag; tjänsteföretag; engagemang; multinationella företag;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Multinationella företag har många intressenter somgranskar dess CSR-arbete, dessutom visar studier att kommunikationen av CSR kan kommaatt gå förlorad mellan moder- och dotterbolag. Ytterligare faktorer som har inverkan på deninterna kommunikationen av CSR är om företaget är ett tjänsteföretag eller etttillverkningsföretag, beroende på dess möjlighet att mäta sin miljöpåverkan. LÄS MER

  2. 2. Flexible office : Nya värden i traditionell bransch

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen; Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniel Taube; Kave Bashiri; [2020]
    Nyckelord :Management control; Service companies; Flexible office; Coworking; Customer value; Ekonomistyrning; Tjänsteföretag; Flexible office; Coworking; Kundvärde;

    Sammanfattning : Under det senaste årtiondet har ett antal aktörer som erbjuder gemensamma arbetsytor sett en kraftig global tillväxt. Denna tillväxt beror till stor del på att dessa aktörer erbjuder sina hyresgäster vissa aspekter som inte erbjuds inom traditionella hyreskontrakt. Ett exempel på detta är kortare avtalstid på uthyrbara ytor. LÄS MER

  3. 3. Leder en lyckad finansiering till en lyckad investering? : En studie om hur svenska equity crowdfundingföretag utvecklas efter en kampanj

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi; Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :George Malki; Ludwig Granström; [2020]
    Nyckelord :Equity crowdfunding; external financing; corporate finance; capital structure; Equity crowdfunding; extern finansiering; företagsfinansiering; kapitalstruktur;

    Sammanfattning : Background: Small and medium-sized enterprises account for the majority of the companies in Sweden. After the financial crisis, external financing has become increasingly difficult and a new phenomenon has emerged called crowdfunding. LÄS MER

  4. 4. Marknadsorientering inom friskvårdsbranschen – En kvalitativ studie av tjänsteföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Alex Kambourian; Fredrik Stridlund; [2020]
    Nyckelord :Market orientation; intelligence generation; intelligence dissemination; responsiveness; financial profitability; non-financial profitability; service companies; wellness industry; Marknadsorientering; informationsinsamling; informationsspridning; respons på information; finansiell lönsamhet; icke-finansiell lönsamhet; tjänsteföretag; friskvårdsbranschen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur tjänsteföretag marknadsorienterar sig inom friskvårdsbranschen. Metod: Studien utgår från ett hermeneutiskt synsätt med en induktiv utgångspunkt. En kvalitativ forskningsmetod används för tio företag verksamma inom friskvårdsbranschen. LÄS MER

  5. 5. En analys av hur förbättringsprocesser kan bli en naturlig del i företagskulturen. : En studie av två förbättringsprocesser inom ett fallföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik; Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Persson Amanda; Kronander Philipson Sara; [2020]
    Nyckelord :Improvement processes; Toyota Kata; Kaizen; PDCA; company culture.;

    Sammanfattning : Companies competing in the global markets are constantly exposed to the market pressure regarding differentiation from competitors and contribute to development. To be able to create competitive advantages and handle the markets expectations, companies are required to develop both processes and employees. LÄS MER