Sökning: "tjänsteleveranser"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet tjänsteleveranser.

  1. 1. Identifiering och utvärdering av värdedrivare under komplexa tjänsteleveranser : En fallstudie av kollektivtrafikleveranserna vid Trafikförvaltningen, Region Stockholm

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Markus Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :value drivers; value factors; service deliveries; customer value; value in use; Värdedrivande faktor; värdedrivare; tjänsteleveranser; kundvärde; användningsvärde;

    Sammanfattning : Offentligt upphandlade tjänster omsätter omkring 800 miljarder SEK per år och står för omkring 20% av Sveriges BNP. Offentlig upphandling av tjänster står för omkring 43% av alla offentligt upphandlade affärer vilket gör upphandling av tjänster en vanligare typ av affär än upphandling av produkter. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering- En studie i hur en digitaliseringspolicy färdas samt hur den tolkas och översätts i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Marcus Heidlund; [2020]
    Nyckelord :Digitalisering; digital transformation; från policy till praktik; idealtyper; kritiska studier; offentlig sektor; policy enactment; vard och omsorg; välfärd.;

    Sammanfattning : Anledningar till att digitalisera en verksamhet eller organisation är många. Barcevičius et al., (2019) har visat i att det inom offentlig sektor handlar om att motivera digitalisering genom bland annat kostnadsbesparingar, kostnadseffektiviseringar och effektiva tjänsteleveranser. LÄS MER

  3. 3. Konsekvenser av leanifiering inom tjänsteorganisationer : En kvalitativ studie av professionella B2B-tjänster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hannah Öst; Martina Ridne; [2015]
    Nyckelord :lean;

    Sammanfattning : Tjänstesektorn utgör ungefär 80 % av Sveriges BNP, men har länge präglats av lägre produktivitet än tillverkningssektorn. Detta skulle kunna förändras genom konceptet lean som innebär effektivisering av flöden och syftar till att erbjuda kunden exakt vad den vill ha med hjälp av mindre insatser i form av personal, utrustning, tid, utrymme och aktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Ger certifiering enligt ISO 20000 kvalitetshöjande effekter? : Inom IT pågår ett paradigmskifte i form av att företagens egenproducerade IT‐miljöer håller på att bytas ut till förmån för köpta tjänster som populärt kallas "molntjänster". Hur vet jag som köpare att en leverantör med bra prissättning klarar av de kvalitativa krav som ställs på tillgänglighet, kvalitet och utveckling?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för teknik och hållbar utveckling

    Författare :Mikael Svender; [2009]
    Nyckelord :ISO20000; certifiering; ISO9001; kvalitetshöjande effekt; tjänsteutveckling; Offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen; ISO20000;

    Sammanfattning : Inom IT pågår ett paradigmskifte i form av att företagens egenproducerade IT‐miljöer håller på att bytas ut till förmån för köpta tjänster som populärt kallas "molntjänster", vilket förenklat kan översättas till elföretagens reklam "2 hål i väggen". Hur vet jag som köpare att en leverantör med bra prissättning klarar av de kvalitativa krav som ställs på tillgänglighet, kvalitet och utveckling? Det finns samtidigt en ny kvalitetsstandard, ISO/IEC 20000 som är inriktad på styrning av tjänsteleveranser inom IT, är standarden svaret på kundernas behov av mätning och uppföljning? Som leverantör ställer man sig frågan, är det värt mödan att certifiera sig enlig ISO20000? Arbetshypotesen är "Ger certifiering enligt ISO20000 kvalitetshöjande effekter?". LÄS MER

  5. 5. Tryck här för sanningens ögonblick: Automatiserade och mänskliga servicemöten i komplexa tjänsteleveranser

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Peter Gabrielson; Erik Utas; [2008]
    Nyckelord :customer satisfaction; service encounter; moment of truth; complex service; self-service; airlines;

    Sammanfattning : As self-service technologies become more common in service provisions, a deeper understanding is needed of how customer satisfaction is affected by automated service encounters. Drawing from theories of customer satisfaction, human interaction, and the dynamics of complex service provisions, the differences between automated and interpersonal service encounters in the initial part of a service provision are examined in terms of customers’ evaluation of the service encounter itself, overall satisfaction, as well as the service encounter’s impact on global evaluations and evaluations of other non-dependant service encounters. LÄS MER