Sökning: "tjänstelogik."

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet tjänstelogik..

  1. 1. Free-to-fee - en fråga om affärslogik : Utmaningen att ta betalt för tjänster

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Bernt Gustin; Malin Thunholm; [2024]
    Nyckelord :Free-to-Fee; Service Infusion; servitization; Product-Service Systems; Service-Dominant Logic; Tjänster; tjänstelogik; Free-to-Fee; tjänstefiering; service infusion; product-service systems;

    Sammanfattning : Inledning: Den tillverkande industrin har länge ansetts ha en stor tillväxtpotential i en ökad tjänstefiering och att det finns en stor outnyttjad potential i tjänster för sålda produkter som kan realiseras genom intäkter för tidigare upplevda gratistjänster genom en process som kallas Free-to-Fee. Syfte: Studiens syfte är att undersöka tillverkande företags interna förståelse av de processer som leder till behovet att genomföra en Free-to-Fee-transition, det vill säga hur man idag hanterar tjänster relativt produkter i sina erbjudanden till marknaden och varför man i vissa fall inkluderar tjänster “gratis” i samband med en produktförsäljning. LÄS MER

  2. 2. Tjänstelogik i praktiken inom budgethotell : En fallstudie av Good Morning Hotell

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sabine Kourdaughli; Samya Bennis; [2023]
    Nyckelord :service innovation; hotelbranche; service logic; value creation and context.;

    Sammanfattning : This thesis examines some factors that play a role in creating new opportunities for service innovationwithin the context of budget hotels, and aims to identify the various factors that characterize servicelogic in practice. The research question aims to explore the conditions that are required to develop astructured service innovation process at Good Morning hotel, which ultimately influences thecustomer experience. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens påverkan på researrangörer - En kvalitativ studie om hur researrangörerna bidrar till konsumentens värdeskapande nu och i framtiden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alice Lans Larsson; Simon Brandt; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; E-turism; värdeskapande; researrangör; tjänstelogik; artificiell intelligens.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska researrangörer som är verksamma i Alperna bidrar till kundens värdeskapande. Studien syftar fortsättningsvis till att undersöka hur researrangörer arbetar, och bör arbeta i framtiden, för att vara ett attraktivt alternativ på marknaden. LÄS MER

  4. 4. AI-teknikens påverkan i logistikbranschen: En studie om resurseffektivitet, hållbarhet & värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Anton Lyden; Linus Westberg; [2023]
    Nyckelord :AI-teknik; värdeskapande; resurseffektivitet och hållbarhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka förståelsen för hur AI-teknik kan bidra till ökad resurseffektivitet och hållbarhet inom logistikbranschen. För att besvara syftet formuleras frågeställningen: Hur arbetar företag med AI-teknik för att uppnå ökad resurseffektivitet och hållbarhet i logistikbranschen? För att undersöka detta valdes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Energibolags arbete med digitalisering för en marknadsstyrd energiförsörjning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Glemne Viktor; Al-Khuzaie Josef; [2022]
    Nyckelord :Energy industry; Energy utility companies; Digital transformation; Digital services; Service-dominant logic; Service logic; Servitization; Value proposition; Decentralization; Democratization; energibranschen; energibolag; digital transformation; digitala tjänster; tjänstedominant logik; tjänstelogik; tjänstefiering; värdeerbjudande; decentralisering; demokratisering;

    Sammanfattning : Den digitala transformationen som genomsyrar många delar i samhället idag har inte bearbetatsi energibranschen i samma grad. Energibranschen står inför stora förändringar med mål av attvara fossilfria fram till 2040. LÄS MER