Sökning: "tjänstelogiken"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet tjänstelogiken.

  1. 1. Den externa marknadsförarens perspektiv på strategiskt varumärkesbyggande : En fallstudie om värdeskapande i en B2B kontext

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Friberg; Emma Kjellgren; [2023]
    Nyckelord :B2B; Marketers; Marketing agency; Branding; Value co-destruction; Value co-creation.; B2B; Marknadsförare; Marknadsföringsbyrå; Varumärkesbyggande; Värdesamförstörelse; Värdesamskapande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade globaliseringen har ökat konkurrensen på B2B marknaden markant. Detta har bidragit till att det blir allt mer aktuellt att se till interaktionen som sker mellan olika företag och till det värde som uppstår i samspelet mellan olika aktörer för att kunna differentiera sitt värdeerbjudande från konkurrenterna. LÄS MER

  2. 2. TJÄNSTEFIERING AV KONSUMTIONSVAROR : En kvalitativ studie om vad restauranger värderar i ett tjänstefierat erbjudande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Mathilda Axelsson; Emelie Ångström; [2021]
    Nyckelord :Servitization; service dominant logic; value proposition; value co-creation; value dimensions; consumables; customer value; Tjänstefiering; tjänstelogiken; kundvärde; värdedimensioner; värdeerbjudande; konsumtionsvaror;

    Sammanfattning : I takt med den ökade globaliseringen har konkurrensen tilltagit på marknaden och påverkat förutsättningarna för de traditionella tillverkningsföretagen. Att utöver produkter sälja tjänster har blivit ett vanligt sätt att differentiera sig från andra aktörer och höja det värde som erbjuds mot kunderna. LÄS MER

  3. 3. Service innovation in the pharmaceutical industry : How do existing value propositions restrict the adoption of new resources?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Jansson; Anton Anhammer; [2021]
    Nyckelord :Service-dominant logic; service innovation; value proposition; practices; restrictions; digital resources; pharmaceutical industry.;

    Sammanfattning : The topics of value propositions and service innovation have been highly interesting topics within service-dominant logic. Something that has not been studied in previous research, and the purpose of this thesis, is to investigate; how current value propositions restrict service innovation by restricting digital resource utilization. LÄS MER

  4. 4. Styrning av hemtjänsten inom Karlstads kommun : En studie ur ett tjänstelogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Nicklas Utterheim; Sebastian Marjanovic; [2020]
    Nyckelord :Service-dominant logic; home care; service; management control; value creation; Tjänstelogik; hemtjänst; tjänster; verksamhetsstyrning; värdeskapande;

    Sammanfattning : Styrsätt från privata sektorn såsom NPM har implementerats i den offentliga sektorn med syfte att förändra arbetssätten som styr aktörerna i de offentliga organisationerna. Arbetssätten har dock i många fall lett till ett detaljstyrt arbete för medarbetarna i offentliga organisationer, vilket hämmat aktörernas möjlighet att skapa värde för medborgarna. LÄS MER

  5. 5. Tjänsteorienterat ledarskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Nellie Månsson; Ellinor Olsson Eckhausen; [2018]
    Nyckelord :New Public Management; Varulogik; Tjänsteperspektiv; Tjänstelogik; Ledarskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Offentlig sektor har varit föremål för en rad olika förändringar de senaste decennierna. Intågandet av New Public Management ämnade medföra kostnadseffektiv användning av ekonomiska resurser och ökat kundfokus. Med detta följde ett rationellt ledarskap där styrning och mätbara mål förespråkades. LÄS MER