Sökning: "tjänsteutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade ordet tjänsteutveckling.
1. En undersökning av användningen av lagstadgade tillgänglighetskrav vid utveckling och utvärdering av kommunala e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie med ett urval av yrkesverksamma inom kommunal e-tjänsteutveckling
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Kommunala e-tjänster i Sverige är ett resultat utav e-förvaltningens syfte att tillgodose invånare med användbara e-tjänster. Flera studier visar dock att kommunernas e-tjänster trots lagstadgade tillgänglighetskrav från DOS-lagen uppvisar stora mängder tillgänglighetsbrister vilket resulterar i att dessa inte är tillgängliga för alla invånare i den utsträckning som de ska vara. LÄS MER
2. En dag ska vi dö, alla andra ska vi leva : Digital tjänsteutveckling för ökad egenmakt hos kroniskt sjuka
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : Världen har en åldrande befolkning vilket innebär att kroniskt sjuka patienter i framtiden kommer attöka. Detta ställer krav på sjukvården att snabba på utvecklingsarbetet med digitala tjänster för att kunnastötta patienternas känsla av egenmakt, att de har kontroll och makt i sin vårdprocess. LÄS MER
3. Partnerships and Servitization in the Heavy-Truck Industry : A Case Study of the Original Equipment Manufacturers' Ecosystem
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Technological transformations are changing the demands within the transportation industry in terms of services, consequently affecting the value proposition of original equipment manufacturers (OEMs), thus calling for the need for initiatives in servitization. Responding to this, manufacturers are initiating partnerships with external actors to secure resources, competency and similar. LÄS MER
4. Kundens Röst i Organisationen : Utveckling av kundorienterade verktyg för kvalitativa kundstudier i stor skala
Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Bakgrund: Trots ett växande konsensus att bli mer kundorienterad som organisation är en strategisk nödvändighet i dagens läge, har organisationer svårt att veta hur de själva kan göra den transformationen. Forskning visar att organisationer stöter på utmaningar kring hur de kan ta in mer kvalitativa data från sina kunder, och att använda sig av kundens röst i en samverkan för att förbättra och skapa innovativa lösningar. LÄS MER
5. Utmaningar och möjligheter med en användarcentrerad utveckling av e-tjänster hos en myndighet
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : Denna fallstudie hade som syfte att undersöka utvecklingen av e-tjänster i en myndighet, med fokus på hur de kan anta ett användarcentrerat förhållningssätt. Data har samlats in från myndighetsanställda som är involverade i utvecklingen av e-tjänster, genom en förstudie samt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER