Sökning: "tjänsteverksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet tjänsteverksamhet.

  1. 1. Anpassningsbara managementkoncept från privat till offentlig sektor : Översättning av lean från idé till praktik i en statlig myndighet

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Pamela Said; [2020]
    Nyckelord :Management concept; lean; institutional theory; Scandinavian institutionalism; translation theory; public authority.; Management-koncept; lean; institutionell teori; skandinavisk institutionell teori; översättningsteori; statlig myndighet.;

    Sammanfattning : In the context of New Public Management, concepts such as lean have had a major impact among organizations in recent years with efficiency ideas based on customer focus. Moreover, the benefits of lean have served as solutions to the problems and challenges facing the public service. LÄS MER

  2. 2. Arkiven och allmänheten : En undersökning av marknadsföring inom arkivsektorn

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Meijer Martin; [2018]
    Nyckelord :Arkiv; marknadsföring; medier; sociala medier; allmän tjänsteverksamhet;

    Sammanfattning : This paper constitutes an investigative analysis of how marketing is utilized in public archives in the municipality of Uppsala. By studying and contrasting two local archives and putting these findings in a wider marketing context this paper hopes to answer several questions about how archives market themselves: How important marketing is considered as an aspect of archival work, How highly marketing is prioritized in regards to archive resources and funding, how traditional and social media impacts the marketing landscape and effort of the archives, what differences in methodology occur between the two archives and what constitutes the basis of these differences, and how the economic terminology of marketing is used in archives as cultural institutions. LÄS MER

  3. 3. Service bullwhip effect inom kunskapsintensiv tjänsteverksamhet : En fallstudie på ett analys- och teknikkonsultföretag

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

    Författare :Mathias Strand; [2017]
    Nyckelord :Professional service firms; Service supply chain management; Service bullwhip effect; Backlogs; Underdelegation;

    Sammanfattning : In this study, I have developed the theoretical concept Service Bullwhip Effect (SBWE) by examining it within the professional services context through a single case study at a Swedish consultancy firm. The research questions that have been guiding the study are the following: F1. LÄS MER

  4. 4. Från policy till praktik : Det systematiska kvalitetsarbetet inom det svenska skolväsendet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Alva Kaponen; Lisa Engberg; [2017]
    Nyckelord :Translation; implementation; quality management; public service; Översättning; implementering; kvalitetsstyrning; offentlig tjänsteverksamhet;

    Sammanfattning : Bakgrund När en styrfilosofi ska implementeras behöver den översättas till praktik i den organisatoriska kontexten. I denna interaktion mellan styrfilosofi och organisatorisk kontext kan problematik uppstå som kan leda till att implementeringen misslyckas eller att styrfilosofins innebörd förändras i översättningsarbetet. LÄS MER

  5. 5. VSM for a car dealer

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Veronica Forsberg; [2016]
    Nyckelord :value stream mapping; värdeflödeskartläggning; tjänsteföretag; Lean production; processkartläggning; slöseri; värde; serviceprocess;

    Sammanfattning : På Söderbergs Personbilar i Norrköping AB bedrivs en serviceprocess för begagnade bilar, en tjänsteverksamhet som idag är präglad av en stor ineffektivitet med avseende på tid. I detta examensarbete utförs en fallstudie på företaget där problemet analyseras i syfte att identifiera det tidssvinn som förekommer i processen, utreda dess uppkomst, samt formulera passande åtgärdsförslag till företaget som vid ett genomförande skulle minska genomloppstiden för bilarna i processen. LÄS MER