Sökning: "tjejer mot tjejer"

Visar resultat 1 - 5 av 147 uppsatser innehållade orden tjejer mot tjejer.

  1. 1. Vad fan tjejer, kom igen nu! : En etnologisk studie av tjejers fotbollsspelande - om föreställningar, förväntningar och iscensättningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Malin Forssner; [2023]
    Nyckelord :Genus; Idrott; Fotboll; Iscensättningar; Diskursteori; Föreställningar;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur tjejfotbollen iscensätts av spelare, tränare, föräldrar och andra i fotbollsspelande tjejers omgivning till vardags i ett lag för tjejer i yngre tonåren i Mellansverige. Studiens kunskapsmål är att synliggöra föreställningar om kön inom sporten. LÄS MER

  2. 2. Elevers intresseområden, självförtroende, platstagande och genusföreställningar i musikproduktionskurserna på gymnasienivå : - i relation till musikbranschens könsnormer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rasmus Berglund; [2023]
    Nyckelord :Musikproduktion; genus; könsfördelning; genusföreställningar; självförtroende;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur intresseområden, självförtroende, platstagande och genusföreställningar skiljer sig åt mellan elever med olika kön i kurserna Musikproduktion 1 och 2 på gymnasiet i relation till musikbranschens könsnormer. Studiens data samlades in genom fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med informanter som går kurserna Musikproduktion 1 och Musikproduktion 2 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Våld, kriminalitet och normbrytande beteenden : Insikter om tjejers roll i den rådande våldsspiralen: En kvalitativ intervjustudie från fältassistenters och polisers perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Matilda Westman; Vilma Viklund; [2023]
    Nyckelord :tjejer som använder våld; tjejers våld mot tjejer; polisen om tjejers våld; polis unga tjejer våld; tjejer i gäng; gangsterrap.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att belysa våldsspiralen i Sverige där unga tjejer tar en allt större plats. Syftet är också att undersöka den förändring som sker i samhället och som visar hur normen har förskjutits för hur unga tjejer agerar i konflikt. LÄS MER

  4. 4. VAD LÄR VI OSS EGENTLIGEN : Får vi rätt kunskap för framtiden i idrott och hälsa?

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Andreas Asker; [2023]
    Nyckelord :Subject knowledge; adult life; Transferable knowledge; Ämneskunskaper; Vuxenlivet; Överförbar kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kartlägga vuxna ungdomars upplevelser av skolämnet idrott och hälsa på gymnasial nivå. På vilket sätt har ämnet skapat en bra grund för framtiden och vad uppskattar man ha lärt sig för väsentlig kunskap för framtida aktiviteter för att bibehålla en hälsosam livsstil i vuxen ålder? Metoden som använts för denna studie är kvantitativa enkäter som är riktade mot unga vuxna som gått ur gymnasiet efter 2011. LÄS MER

  5. 5. Kritiskt tänkande hos elevers användning av sociala medier och hur det påverkar deras ideal och normer : En kvalitativ studie av hur fritidshemslärare arbetar med elevers kritiska tänkande om sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Bawan Ahmad; Roni Hermez; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Ideal; Normer; Kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur anställda inom fritidshem arbetar med elevers kritiska tänkande kring ideal och normer som synliggörs via sociala medier och hur de resonerar sinsemellan samt med eleverna kring detta fenomen. Vi riktar in oss speciellt mot sociala medier, hur det används av elever, vilka för och nackdelar det kan bringa, hur fritidshemmet arbetar med det, hur ideal och normer framhävs av unga användare av sociala medier samt hur det kritiska tänkandet används. LÄS MER