Sökning: "tjejer och killar mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden tjejer och killar mobbning.

  1. 1. Trakasserier online och ungdomarskroppsuppfattning : En kvantitativ studie om sambandet mellan trakasserier online och kroppsuppfattning

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Valbona Kastrati-Ramadani; [2023]
    Nyckelord :kroppsuppfattning; mobbning online; psykisk ohälsa; sexuella trakasserier online; socioekonomisk status; ungdomar;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det många faktorer som påverkar ungdomarnas kroppsuppfattning. Ungdomar som har blivit utsatta för olika former av trakasserier är mer missnöjda med sin kropp jämfört med de som inte har blivit utsatta för trakasserier. LÄS MER

  2. 2. Moraliskt disengagemang och mobbning i högstadiet: En 1-årig longitudinell studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sandra Englund; [2021]
    Nyckelord :Moraliskt disengagemang; mobbning; mobbningsbeteenden; högstadie; longitudinell;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte var att undersöka effektriktningen på relationen mellan moraliskt disengagemang och mobbningsbeteenden hos elever i högstadiet. Ett andra syfte var att undersöka hur relationen såg ut ifall analyser gjordes med killar och tjejer separat. LÄS MER

  3. 3. Mobbning betraktas som moraliskt fel – ändå sker det : Hur olika mekanismer inom moraliskt disengagemang sammanhänger med mobbning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sandra Englund; [2020]
    Nyckelord :Bullying; direct bullying; indirect bullying; mechanisms of moral disengagement; Mobbning; direkt mobbning; indirekt mobbning; mekanismer inom moraliskt disengagemang;

    Sammanfattning : Studiens första syfte var att bidra med en analys av huruvida mekanismer inom moraliskt disengagemang sammanhänger med olika mobbningsformer (mobbning, direkt mobbning och indirekt mobbning) bland elever på högstadienivå (årskurs 7) när de inkluderas i samma modeller. Ett andra syfte med studien var att undersöka om det förelåg könsskillnader i hur relationerna såg ut mellan mobbningsformerna och de olika mekanismerna inom moraliskt disengagemang. LÄS MER

  4. 4. "Vissa är idioter, man kan inte stoppa dem" - En kvalitativ studie om unga mäns syn på näthat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Bergman; Louise Idebäck; Fabian Wennerbeck; [2019-02-07]
    Nyckelord :Näthat; nätmobbning; sociala medier; fokusgrupp; intervju; generation z; män; genus; maskulinitet; disinhibition;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka hur unga män förhåller sig till näthat som fenomen i sociala medier. Teori: The Online Disinhibition Effect, Genusteori, Maskulinitetsteori. Metod: Kvalitativa intervjuer i kombination med en kvalitativ fokusgrupp. LÄS MER

  5. 5. Arga killar och Kära tjejer : En undersökning av genusframställningar i ungdomslitteratur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Melin; [2019]
    Nyckelord :genus; genusframställningar; skönlitteratur; ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Inledning Skolan idag ska ha ett medvetet genusperspektiv på undervisningen och ska ifrågasätta normer och föreställningar om kön (Skolverket 2018, ss. 2–3). Detta blir extra viktigt i högstadiet då det är i tonåren som barn börja gruppera sig och praxisgemenskaper växer fram. Paechter (2007, s. LÄS MER