Sökning: "tjejer och killar och teknik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden tjejer och killar och teknik.

  1. 1. Självuppfattning bland gymnasieelever : en kvantitativ studie om könsskillnader och gymnasieprograms inflytande på självuppfattning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Anna Wendt; [2023]
    Nyckelord :Självuppfattning; könsskillnader; gymnasieprogram;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka könsskillnader i självuppfattning bland gymnasieelever, samt undersöka skillnader mellan de tre mest populära gymnasieprogrammen (Teknik-, Ekonomi- och Samhällsvetenskapsprogrammet). Det undersöktes också om det fanns en interaktionseffekt mellan kön och gymnasieprogram gällande självuppfattning. LÄS MER

  2. 2. Elevers intresseområden, självförtroende, platstagande och genusföreställningar i musikproduktionskurserna på gymnasienivå : - i relation till musikbranschens könsnormer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rasmus Berglund; [2023]
    Nyckelord :Musikproduktion; genus; könsfördelning; genusföreställningar; självförtroende;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur intresseområden, självförtroende, platstagande och genusföreställningar skiljer sig åt mellan elever med olika kön i kurserna Musikproduktion 1 och 2 på gymnasiet i relation till musikbranschens könsnormer. Studiens data samlades in genom fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med informanter som går kurserna Musikproduktion 1 och Musikproduktion 2 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Vad är teknik och varför behövs det? : Niondeklassares uppfattningar om teknik och dess relevans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emilia Nedelea; Khoan Horn; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; kunskapsemfas; teknikintresse; teknik i skolan; uppfattning om teknik;

    Sammanfattning : Teknik är idag ett brett begrepp som innefattar många områden och antalet teknikområden ökar varje dag i takt med teknikens utveckling. Samtidigt pekar forskningen på ett lågt intresse för teknik i skolan bland elever. Forskningsresultaten är oroande, då tekniken och teknisk kompetens är vital för det moderna samhället. LÄS MER

  4. 4. Att vara relevant på sociala medier : En kvalitativ studie om hur människor presenterar sig själva på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Alexandra Jerome; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; relevans; fasad; grupptillhörighet; presentation; press;

    Sammanfattning : Sociala medier som datorförmedlad kommunikationsform online har 83 procent av den svenska befolkningen tagit sig an. Denna kommunikationsform har förändrat sättet som individer inte-ragerar med varandra samt hur de väljer att presentera sig själva. LÄS MER

  5. 5. Svenska Elever i mellanstadiets egna frågor och deras intresse för naturvetenskap : – en enkätstudie genomförd i tre skolor som utforskar hur elever I årskurs 4-6 upplever sin undervisning samt vilka ämnesområden som intresserar dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Axel Selhammar; [2018]
    Nyckelord :student interest; primary science education; Sweden; mellanstadiet; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har ämnat undersöka vilka ämnesområden inom naturvetenskap och teknik som elever i årskurs 4–6 är särskilt intresserade av samt undersöka deras upplevelse av NO-undervisningen i skolan. Eleverna har fått ställa egna frågor om naturvetenskap och teknik och dessa har kategoriserats utifrån ett antal olika ämnesområden. LÄS MER