Sökning: "tjejer skola"
Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden tjejer skola.
1. Självuppfattning bland gymnasieelever : en kvantitativ studie om könsskillnader och gymnasieprograms inflytande på självuppfattning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka könsskillnader i självuppfattning bland gymnasieelever, samt undersöka skillnader mellan de tre mest populära gymnasieprogrammen (Teknik-, Ekonomi- och Samhällsvetenskapsprogrammet). Det undersöktes också om det fanns en interaktionseffekt mellan kön och gymnasieprogram gällande självuppfattning. LÄS MER
2. Motivation för dubbla karriärer hos svenska NIU-elever : En kvantitativ studie om NIU-elevernas motivation för dubbla karriärer och balans i svenska gymnasieskolor
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka Nationellt godkändaIdrottsutbildningselevernas (NIU-elever) motivation i sin idrott, akademiskmotivation och karriärmotivation samt optimal balans. Undersökningen utgårfrån följande frågeställningar: Finns det skillnader mellan NIU- elevernasmotivation beroende på idrott och kön? Finns det skillnader mellan NIU-elevernas optimala balans beroende på idrott och kön? Data samlades ingenom enkäter där totalt 81 deltagare (tjej n=31, kille n=50, lagidrott n=57,individuell idrott n=24) deltog i undersökningen. LÄS MER
3. Tjejer med autism : Svårigheter och möjligheter i skolan
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this literature study is to examine girls with autism and their school situation in Sweden. The study will therefore look at the girls' difficulties, possibilities and support when within the school environment. LÄS MER
4. Tyst killar, sitt ner tjejer! : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare arbetar för att motverka könsmönster och styra en genusmedveten undervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3 lärare tolkar, är medvetna om och arbetar i sitt klassrum ur ett genusperspektiv. Vi har använt av oss två kvalitativa metoder, fyra klassrumsobservationer som följs upp av fyra lärarintervjuer. LÄS MER
5. Kost-och hälsoundervisning i grundskolan En jämförelsestudie mellan niondeklassare i två svenska skolor respektive en finsk skola
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle förses vi kontinuerligt med olika budskap relaterade till mat och ätande. Utan en tillräcklig kunskap inom ämnet är det svårt att veta hur man ska förhålla sig tillallinformation. LÄS MER