Sökning: "tobacco law"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden tobacco law.

  1. 1. "Drömmen om storvinsten": En kvantitativ studie om attityder till spel om pengar och dess digitala marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Philip Persson; [2023]
    Nyckelord :Attityder; Marknadsföring; Spelbolag; Spellagen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Games regarding money can be seen as entertainment and a thrill in life. However, gambling can also lead to financial difficulties when it develops into an addiction. The Swedish National Board of Health and Welfare equates gambling addiction with other addictions such as alcohol and tobacco. LÄS MER

  2. 2. Särskild måttfullhet vid marknadsföring av tobaksprodukter - En analys av huruvida underrättsdomstolarna bedömer begreppet särskild måttfullhet utifrån lagens syfte

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Arman Mohajeri Falah; [2021]
    Nyckelord :Civilrätt; Private law; Särskild måttfullhet; tobak; marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The concept of particular moderation has governed the marketing of tobacco products since 1975. As a general rule, marketing of tobacco products is forbidden. One of the exceptions to this general rule is that commercial messages within shops may occur as long as they are not reaching out to people, intrusive or inciting the use of tobacco. LÄS MER

  3. 3. Generation Z has opened the can

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Emma Carlzon; Isabella Rammasi; [2021]
    Nyckelord :Snus; White tobacco-free snus; Generation Z; Branding strategies; Digital marketing; Symbolic Consumption; Influencer-marketing; Lyft; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study has examined the relationship between the increase in consumption of white snus among Generation Z in Sweden and the branding strategies used by the nicotine brand LYFT. The purpose of this research has been to gain an understanding of how a brand can market a regulated product to a young consumer segment by conducting strategic communication prefered by these young individuals. LÄS MER

  4. 4. "Plötsligt händer det" : En kritisk retorikanalys av spelreklamfilmer från före och efter inträdandet av spellagen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Moa Sandberg; Rebecka Sundholm; [2020]
    Nyckelord :Gambling Advertisement; Critical Rhetoric Analysis; Semiotics; Visual Rhetoric; Gambling Act 2018:1138 ; Problem Gambling; Marketing Communications; Spelreklam; Kritisk retorikanalys; Semiotik; Visuell retorik; Spellagen 2018:1138 ; Spelmissbruk; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur spellagen (2018:1138) påverkat hur svenska spelbolag konstruerar sin marknadskommunikation. Utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på kritisk retorikanalys, visuell retorik och semiotik granskar studien retoriska strategier i reklamfilmer från före och efter inträdandet av spellagen för att identifiera om, och i så fall hur, reklamfilmerna är förändrade utifrån direktiven i lagen. LÄS MER

  5. 5. Är rökförbudet lagligt? - En undersökning av hur det svenska rökförbudet förhåller sig till bestämmelserna om fri rörlighet för varor inom EU.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Beatrice Hedlund; [2020]
    Nyckelord :Lag om tobak och liknande produkter; Utvidgat rökförbud; Fri rörlighet för varor; Tobaksproduktdirektivet; folkhälsa; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande uppsats är att undersöka om den nya svenska tobakslagen gällande rökförbud är förenlig med EU-rätten. Den rättsliga undersökningen avser att besvara frågor kring hur det svenska rökförbudet är utformat och hur lagen förhåller sig till EU-rätten. LÄS MER