Sökning: "tobaksprodukter"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet tobaksprodukter.

  1. 1. Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Guth Karlsson; Gabrielle Handler; Edvin Jabeskog; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsrapportering; Legitimitet; CSR; Account-teori; Kommunikation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Maria Guth Karlsson, Gabrielle Handler, Edvin Jabeskog Handledare: Alexander Hedlund Nyckelord: Hållbarhetsrapportering, Legitimitet, CSR, Account-teori, Kommunikation Forskningsfråga: På vilket sätt använder kontroversiella respektive icke-kontroversiella svenska bolag “verbala accounts” i sin hållbarhetsrapportering? Syfte: Syftet med arbetet är att öka kunskapen om hur svenska bolag i hållbarhetsredovisning kommunicerar sin verksamhets konsekvenser för samhället. Med andra ord avser arbetet att skapa medvetenhet kring de språkliga grepp som bolagen använder för att legitimera sin verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Unga vuxna och nikotinpåsar : En kvantitativ studie om marknadsföringsregleringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Simon Lundvall; Måns Johansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Användningen av nikotinpåsar är något som har ökat i flera delar av världen bland unga vuxna.Även i Sverige har användningen av nikotinpåsar sett en ökning under senare år. Gamlaregleringar och lagar gällande tobaksprodukter i Sverige kunde undgås av tobaksbolag eftersomde nya nikotinpåsarna inte klassades som tobaksprodukter. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans upplevelse av det hälsofrämjande arbetet med rökavvänjning bland lungcancerpatienter : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)

    Författare :Zozan Aoso; [2022]
    Nyckelord :Lung cancer; Nurse; Patient; Public health and Smoking; Folkhälsa; Lungcancer; Patient; Rökning och Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Cancer är ett samlingsnamn för en stor grupp sjukdomar som kan drabba många organ i kroppen.  I Sverige är lungcancer den femte vanligaste formen av cancer. Tobaksprodukter är förknippade med många hälsoproblem, inklusive lungcancer. LÄS MER

  4. 4. Särskild måttfullhet vid marknadsföring av tobaksprodukter - En analys av huruvida underrättsdomstolarna bedömer begreppet särskild måttfullhet utifrån lagens syfte

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Arman Mohajeri Falah; [2021]
    Nyckelord :Civilrätt; Private law; Särskild måttfullhet; tobak; marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The concept of particular moderation has governed the marketing of tobacco products since 1975. As a general rule, marketing of tobacco products is forbidden. One of the exceptions to this general rule is that commercial messages within shops may occur as long as they are not reaching out to people, intrusive or inciting the use of tobacco. LÄS MER

  5. 5. Synen på ZYN : En studie om hur gratisprover påverkar attityd och konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Kristiansson; Erik Nobs-Lindau; [2020]
    Nyckelord :Tri-component attitude model; attityd; konsumentbeteende; kvantitativ metod; Swedish Match; ZYN; nikotinpåsar;

    Sammanfattning : I den här studien har Swedish Matchs marknadsföring av produktlinjen ZYN undersökts, med fokus på marknadsföring genom gratisprover. Då produktkategorin nikotinpåsar inte regleras av Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter har Swedish Match helt andra möjligheter att marknadsföra ZYN än företagets tobaksprodukter. LÄS MER