Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  2. 2. Vi kan ju rösta demokratiskt eller så kan vi tolka deras intressen : En studie om förskollärarens arbetssätt för att ge toddlare inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emmelie Johansson; Elina Larsson; [2022]
    Nyckelord :toddlare; inflytande; Shiers fem stegs modell;

    Sammanfattning : Vikten av barns inflytande lyfts bland annat i barnkonventionen och svenska styrdokument för skolan och förskolan. Tidigare forskning har visat att det är av stor vikt att pedagogerna är aktiva och närvarande samt ställer öppna frågor och ger toddlarna valmöjligheter. LÄS MER

  3. 3. Pedagoger och toddlares strategier i sociala samspel : En kvalitativ studie om pedagogers strategier i arbetet med toddlarna samt toddlarnas tillträdesstrategier i samspelssituationer utomhus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Julia Helgesson; [2022]
    Nyckelord :Toddler; educators; strategies; socio-cultural perspective; qualitative research; Toddlare; pedagoger; strategier; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ forskning.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge about how educators work with toddlers’ social interaction in interaction situations. The study is based on qualitative research where the methods interview, and observation have been used. The theoretical perspective on which the study is based is the socio-cultural perspective. LÄS MER

  4. 4. ”Ååå tack, är det en sallad?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares tankar om toddlarnas lek och den undervisningsmiljö som skapas på förskolan för att främja lek, lärande och språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Veronica Einarsson; Marielle Luthander; [2022]
    Nyckelord :Language development; Play; Preschool teacher; Teaching; Toddler; Förskollärare; Lek; Språkutveckling; Toddlare; Undervisning;

    Sammanfattning : Studien handlar om toddlarnas lek och den undervisningsmiljö som skapas för att främja deras lek, lärande och språkutveckling. Målet med detta arbete är att sprida kunskap kring verksamma förskollärares tankar kring dessa olika aspekter. LÄS MER

  5. 5. "De yngsta är aldrig så upptagna som när det regnar" : En kvalitativ intervjustudie om pedagogernas perspektiv av platsskapande för toddlare och av toddlare i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marie Lindblom; Sofia Håkansson; [2022]
    Nyckelord :affordance; action offers; location creation; outdoor environment; affordance; handlingserbjudanden; platsskapande; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att synliggöra pedagogernas uppfattning om platsskapande och materialens erbjudanden i utomhusmiljön utifrån toddlarna. Studien utgår från affordance teorin, då den utgår från material och miljöns handlingserbjudanden. LÄS MER