Sökning: "toleranta människor"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden toleranta människor.

  1. 1. Somaliska män i samverkan med den svenska arbetsmarknaden. Vad kan vi lära oss av dem?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Marko Stojanovic; [2020]
    Nyckelord :Integration; Inclusion - exclusion; immigration integration policy; ethnicity; discrimination; stigma; socio-economic background.; Integration; Inkludering – exkludering; invandrings integrationspolitik; etnicitet; diskriminering; stigmatisering; socioekonomisk bakgrund.;

    Sammanfattning : That Sweden's self - image as one of the world's most tolerant countries, in which racism and exclusion from people is only of marginal societal relevance, is not in line with the series of empirical studies. During the last three decades, various research results have systematically shown that racism and exclusion have a varying degree of impact on social life in many areas of society and in various ethical groups in Sweden, where the Somali group appears as a particularly vulnerable group, both from a humanistic and economic perspective. LÄS MER

  2. 2. Vänskap är magi - Etik och straffteori inom Harry Potter och De Vises Sten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Rebecca Jester; [2018]
    Nyckelord :straffrätt; etik; Harry Potter; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Vad är det som skapar en tolerant människa? Vilka berättelser motiverar oss att hjälpa varandra, att skydda varandra och att sträva efter en bättre värld? Undersökningar har visat att läsning av serien om Harry Potter främjar en mer tolerant inställning till marginaliserade grupper i samhället. Uppsatsens syfte var att ta reda på vad detta beror på, genom att undersöka vilka etiska teorier respektive straffteorier som kommuniceras och förespråkas i det litterära verket ”Harry Potter och De Vises Sten”. LÄS MER

  3. 3. Trafiksäkerhet och trygghet på övergångsställen i Luleå centrum : Äldre fotgängares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Catrin Vestman; [2016]
    Nyckelord :Post-Occupancy Evaluation POE ; Strada; Gåtur; Trafiksäkerhet; Övergångsställen;

    Sammanfattning : Luleå kommun (2008) har en vision om att år 2050 ska det dagliga livet gå att klara utan egen bil och det ska vara möjligt för alla att säkert ta sig fram kollektivt eller till fots. Samtidigt visar många studier på att fotgängare står för ca en tredjedel av alla som skadas i trafiken och är därmed den mest utsatta gruppen i trafiken (bland annat Öberg 2011 och Nilsson 1986). LÄS MER

  4. 4. H+ den toleranta staden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Milma Rantamäki; [2012]
    Nyckelord :Landskap; Gentrifiering; Kreativa klassen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Helsingborg är en segregerad stad med många fysiska och mentala barriärer. Staden har sedan 1800-talet varit en delad stad med borgare i de norra delarna av staden och arbetarna i de södra delarna av staden. Trädgårdsgatan skär en gräns genom centrum och delar staden i Norr och Söder. LÄS MER

  5. 5. Fördomar i skolan? : en studie om attityder mot människor med olika religiösa och kulturella bakgrunder bland elever i årskurs 7-9

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Sofie Lennman; [2009]
    Nyckelord :religionsdidaktik; elevers attityder; fördomar; intolerans; religiös bakgrund; skola; rasism; främlingsfientlighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om skolungdomar har fördomar mot människor med en annan trosuppfattning/livsåskådning än den egna. Frågeställningarna handlar om ifall det finns en vanligt förekommande attityd mot människor med en annan religiös/kulturell bakgrund bland elever i grundskolans senare år, om det skiljer sig åt mellan pojkar och flickor och om eleverna känner av om det finns fördomar på skolan. LÄS MER