Sökning: "tolka bilder semiotik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden tolka bilder semiotik.

  1. 1. Filmaffischer VS thumbnail-bilder : Jämförande analys av filmaffischers och Netflix thumbnail-bilders förmåga att genom grafiska element visuellt kommunicera genre och handling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Daniel Petersson; [2021]
    Nyckelord :algoritmer; filmaffisch; format; genretillhörighet; grafisk design; paratext; semiotik; thumbnail-bilder; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Streaming av film är populärare än någonsin. År 2021 nådde streamingtjänsten Netflix fler än 200 miljoner användare världen över. Det som fångar kundens uppmärksamhet för en film/serie på Netflix är thumbnail-bilden. LÄS MER

  2. 2. Det här är inte en text : En studie i att förstå vikten av visuell läskunnighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lina Eklund; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; visuell läskunskap; semiotik; narratologi;

    Sammanfattning : I den här studien har text och bilders samverkan undersökts ur ett semiotisk och narratologiskt perspektiv. Det empiriska materialet som består av två bilderböcker har analyserats kring hur text och bilder tillsammans samverkar för att berätta en historia. LÄS MER

  3. 3. #Företag : En semiotisk analys av företags visuella kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kajsa Jonsson; Maja Ahlund; [2017]
    Nyckelord :Volvo; H M; Instagram; visuell kommunikation; sociala medier; representation och semiotik;

    Sammanfattning : I framväxten av den nya tekniken på 2000-talet så har företagens sätt att förmedla sin visuella kommunikation förändrats. Sociala medier är ett relativt nytt medel för företag att kommunicera med sina intressenter. Av alla personer som använder internet varje dag i Sverige så använder en femtedel av dem det sociala mediet Instagram. LÄS MER

  4. 4. Bara för att… : En kvalitativ studie om hur studenter tolkar bilder i en publik kampanj om alkohol

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Carolina Litzén; Kristina Josefsson; [2015]
    Nyckelord :public campaigns; students; alcohol; group pressure; attitudes; IQ; publika kampanjer; studenter; alkohol; grupptryck; attityder; IQ;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie har genomförts på tre kampanjbilder från IQ-initiativets satsning “IQ student”. Kampanjbilderna har ett motsvarande tema baserat på att det alltid finns en anledning till att dricka alkohol. LÄS MER

  5. 5. Bayeuxtapetens språkliga struktur

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Höjer; [2010]
    Nyckelord :Bayeuxtapeten; bildanalys; bildberättande; bonadskonst; tecknade serier; scen; sekventiellt berättande; semiotik.;

    Sammanfattning : En undersökning av Bayeuxtapetens (BT) språkliga struktur. Undersökningen avser berättandetsorganisering och fördelning mellan huvudfris, bårder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad förlorad text. Särskild fokus läggs på den s.k. LÄS MER