Sökning: "tolkning av reklambilder"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden tolkning av reklambilder.

  1. 1. Att se eller inte se genom genusglasögon, det är frågan? : En studie ur reklamskaparnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jenny Lundberg; [2016]
    Nyckelord :Advertisment; Gender; Gender Stereotype; Male; Female; Reklambilder; Genusmedvetenhet; Manligt; Kvinnligt.;

    Sammanfattning : Svensken spenderar i genomsnitt 6 timmar om dagen på medier och genom reklamen som visas på dessa medier sänds det ut värderingar och uppfattningar om vad ett visst kön är. Därför ställde jag frågan om vem som ska hållas ansvarig för de stereotypa bilder som idag visas på reklamen. LÄS MER

  2. 2. Är reklambilder nonsens eller en kulturell resurs? : En bildpedagogisk undersökning om hur ungdomars ideologi och samhällskritik kan synliggöras i gestaltning av reklambilder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Matilda Evertsson; [2014]
    Nyckelord :samhällskritik; reklambilder; multimodalitet; semiotiska resurser;

    Sammanfattning : Examensarbete behandlar frågeställningen: Hur kan ungdomars ideologiska ståndpunkt och samhällskritik synliggöras genom gestaltning av egna reklambilder, med utgångspunkt i ett ifrågasättande perspektiv? Syftet med studien var att undersöka hur det var möjligt att få en inblick i vilka ideal och normer som berör ungdomar genom en skapande process. Att genom gestaltning av reklambilder i ett ifrågasättande perspektiv skapa förståelse för att en konstnärlig process kan vara ett sätt att förhålla sig till samhället. LÄS MER

  3. 3. Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklam

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Niklas Nordmalm; [2010-08-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Författare: Niklas Nordmalm Titel: Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklam Kurs: Påbyggnadskursen (D) för medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet Termin: VT 2010 Syfte: Studien avser att, utifrån en receptionsanalytisk forskningstradition, analysera den unga generationen kinesers tolkningar av reklam med hänseende till följande frågeställningar: 1. Vilka tolkningar gör den unga generationens kineser av reklam? 2. LÄS MER

  4. 4. Presentation av den kvinnliga modellen i reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Mariam Ashjaei; [2009]
    Nyckelord :Genus; Reklam; Stereotyper; Kultur; Analys; Kvinnlighet;

    Sammanfattning : Den här undersökningen handlar om hur den kvinnliga reklammodellen i modemagasinet Voguerepresenteras. Uppsatsen baseras på tre olika delar som ska integreras och kopplas samman. LÄS MER