Sökning: "tolkning betygskriterier"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden tolkning betygskriterier.

  1. 1. Dans som kulturell-, expressiv- och träningsform i idrottsämnet : En kvalitativ innehållsanalys av läroplaner mellan 1962 och 2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Gälbgjuter; [2023]
    Nyckelord :Culture dance; Curricula; Expressive dance; Physical education; Training dance; Expressiv form; Idrott och hälsa; Kulturell form; Läroplaner; Träningsform;

    Sammanfattning : Idrottsämnet i skolverksamheten innehåller mängder av olika aktiviteter. Bakgrunden till denna studie grundar sig i tidigare forskning som bekräftar att dansundervisningen kommer i skymundan för mer populära aktiviteter och bollspel. LÄS MER

  2. 2. SUMMATIV BEDÖMNING I HEM-OCH KONSUMENTKUNSKAP : En studie om hem- och konsumentkunskapslärares erfarenheter samt deras tolkning av läroplanen Lgr22.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ida Mårtensson; Sara Lindgren; [2023]
    Nyckelord :likvärdig bedömning; måluppfyllelse; betygskriterier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har ett mål- och kunskapsrelaterat betygssystem. Betygen används tillurval för vidare studier. Ett ansvar läggs således på betygssättande lärare, som förväntas görarättvisa och likvärdiga bedömningar genom att skapa samsyn och samförståelse förstyrdokument och betygssättning. LÄS MER

  3. 3. Assessing EFL student writing in a Swedish context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fredrik Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Assessment; summative assessment; validity; reliability; criterion-referenced grading system; equivalence; assessment criteria; Bedömning; summativ bedömning; validitet; reliabilitet; mål-relaterat betygsystem; likvärdighet; bedömningskriterier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the validity and reliability of summative assessment of EFL student writing in a Swedish context. Three teachers have assessed the same four student essays from the English 6 course in Swedish upper secondary school. LÄS MER

  4. 4. Läroplanens betygskriterier och mål i instrumentkurserna : En studie i musikalisk bedömning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Oscar Olsén; [2022]
    Nyckelord :Instrumentalundervisning; gymnasieskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbetet tar avstamp i de olika problematiska aspekter som kan uppstå vid bedömning av gymnasieelevers musikaliska prestationer. Det handlar i synnerhet om de vaga och subjektiva målformuleringar som finns skrivna i läroplanens kursmål gällande instrumentalspel. LÄS MER

  5. 5. Hur uppnår eleverna kunskapskraven i idrott och hälsa enligt idrottslärarna : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Madelen Björk; [2022]
    Nyckelord :idrottslärare; bedömning; metoder;

    Sammanfattning : Läroplanen används som en röd tråd i den svenska skolan. Forskning uttrycker svårigheter med att formulera innehållet i undervisningen, då alla lärare gör sin egen tolkning av den nationella läroplanen och dess betygskriterier. LÄS MER