Sökning: "tolkning konst"
Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade orden tolkning konst.
11. ”Och jag såg en himmel ny och en jord ny. För den första himlen och den första jorden var borta, och havet är inte längre” : En exegetisk utläggning av Uppenbarelseboken 21:1
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nya testamentets exegetikSammanfattning : Få böcker har haft en sådan djupgående påverkan på tex. böcker, filmer, musik och konst som Uppenbarelseboken. Dess rika illustartioner av monster och odjur, av gott och ont, av vitt och svart lockar till många olika frågeställningar. LÄS MER
12. Kropp, genus och etnicitet i verktygslådan : Att bygga en kritisk undervisning och nedmontera normer i Dansteori
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Studien syftar till att få en förståelse för danslärares förhållningssätt till begreppen kropp, genus och etnicitet inom ramen för kursen Dansteori i gymnasieskolan. Det undersöks huvudsakligen med hjälp av det intersektionella perspektivet samt den normkritiska pedagogiken som teoretiskt ramverk. LÄS MER
13. Att bli och att vara en kvinnlig toppledare i en industristad : En kvalitativ studie om möjligheter och utmaningar med att bli och att vara en kvinnlig verkställande direktör i den medelstora staden Skellefteå
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Denna undersökning fokuserar på kvinnliga verkställande direktörer (VD:ar) i industristaden Skellefteå. Syftet med denna kvalitativa undersökning är att undersöka vilka möjligheter, utmaningar, drivkrafter och stödfunktioner som kvinnliga VD:ar i Skellefteå har stött på längs vägen till toppen samt i deras nuvarande position. LÄS MER
14. I reklamens värld : En semiotisk analys om hur manligt, kvinnligt och könsstereotyper framställs i två parfymreklamfilmer från varumärket Dior.
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera två valda reklamfilmer för parfym av Dior för att se hur de konstruerar könsstereotyper. De frågor vi förhåller oss till är hur manligt och kvinnligt framställs i reklamfilmerna samt vilken form av könsstereotyper som framträder. LÄS MER
15. Klappstolen ur ett semiotiskt perspektiv : Ett samarbete med IKEA of Sweden
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur man genom produktdesign kan få enbättre förståelse för hur stolar och klappstolar tolkas. Syftet har varit attgenom en förståelse för användarens tolkning, ge möjlighet att skapa enny arketyp till klappstolar. LÄS MER