Sökning: "tolkningsrepertoar"

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade ordet tolkningsrepertoar.

  1. 11. ”Jag vill känna att det är ett brettinstrument…” : En diskursanalytisk studie om stråklärares syn på begreppet genrebredd i relation till undervisning på musik- och kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Karin Svenstedt; [2020]
    Nyckelord :genre width; string teachers; string instrument; discourse psychology; focus groups; Swedish Community School of Music  ; genrebredd; stråklärare; stråkinstrument; diskurspsykologi; fokusgrupper; kulturskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad stråkpedagoger har för attityd och syn på begreppet genrebredd samt hur detta kan relateras till undervisning på musik- och kulturskola. Studiens teoretiska ramverk utgörs av diskurspsykologi. LÄS MER

  2. 12. "Barn språkutvecklas hela tiden" : - En kvalitativ studie om vilka tolkningsrepertoarer som synliggörs i samtal kring barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Rebecca Andersson; Julia Huttunen; [2020]
    Nyckelord :Barn; Diskurspsykologi; Förskola; Förskollärare; Socialkonstruktionism; Språk; Språkutveckling och Tolkningsrepertoarer;

    Sammanfattning : Språk har en central roll för människan för att kunna bli en kompetent medborgare som kan utnyttja sina rättigheter och göra sin röst hörd. Tiden i förskolan är den viktigaste tiden i ett barns liv, då det är där grunden till lärandet sker. LÄS MER

  3. 13. Konflikter i förskolan : En diskurspsykologisk studie om förskollärares tolkningsrepertoarer för barns konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Nguyen Van; [2020]
    Nyckelord :barn; diskurspsykologi; förskola; förskollärare; konflikt; konflikthantering; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra hur förskollärare talar om barns konflikter i förskolan. Studiens forskningsfrågor lyder: Vilka tolkningsrepertoarer framträder när förskollärare talar om barns konflikter? och Hur framställs förskolläraren i deras tal kring barns konflikter? Studiens teoretiska utgångspunkt grundar sig i socialkonstruktionism där diskurspsykologi använts som analysmetod med tolkningsrepertoar, kategorisering och retorik som analysverktyg. LÄS MER

  4. 14. Ett otydligt läroplansmål? : Förskollärares förståelse av läroplansmålet om att motverka traditionella könsmönster och könsroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cecilia Boström; Maja Brunner; [2019]
    Nyckelord :Läroplanenkönsmönster; könsroller; tolkningsrepertoar; konstruktion; retorik; socialkonstruktionism; diskursanalys; diskurspsykologi; förskollärare;

    Sammanfattning : Vi lever idag i en värld där jämställdhetsfrågan är omtalad, och där brister inom detta upptäcks redan i hur det arbetas i förskolan. Pojkar och flickor får olika förutsättningar redan från att de är barn i förskolan på grund av förväntningar och föreställningar som finns på kön. LÄS MER

  5. 15. Framställningen av nya manligheten : En diskurspsykologisk analys av tre svenska, kända män i tv-program

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

    Författare :Emelie Nordström; [2019]
    Nyckelord :kritisk diskurspsykologi; tolkningsrepertoarer; subjektspositioner; tv-program; manliga programledare; nya manligheten; subversivitet;

    Sammanfattning : Att som man ha svårt att prata om känslor kan vara en konsekvens av en rådande manskultur som bland annat innebär att en man inte ska gråta eller vara för mjuk. Dock vågar allt fler män idag vara öppna om känslor och vågar stå emot den kulturen. LÄS MER