Sökning: "tolkningsrepertoar"

Visar resultat 31 - 35 av 60 uppsatser innehållade ordet tolkningsrepertoar.

  1. 31. Är förskolan en plats för alla barn? : Pedagogers tal om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefin Reimertz; Malmqvist Pernilla; [2018]
    Nyckelord :Tolkningsrepertoar; kategorisering; retorik; socialkonstruktionism; barn i behov av särskilt stöd; delaktiga i barngrupp; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : Problemområdet i föreliggande studie utgår från att tidigare forskning belyser förskolepersonalens osäkerhet i deras arbete med barn i behov av särskilt stöd samt att det finns en avsaknad i tidigare forskning om vilka tolkningsrepertoarer som framträder i förskolepersonalens tal inom området barn i behov av särskilt stöd. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan talar om arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 32. “Så tänkte jag inte kemi då” : En kvalitativ studie om hur förskolans pedagoger talar om kemi i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Petersson; Malin Bengtsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Kemi; Pedagoger; Socialkonstruktionism; Tolkningsrepertoar; Diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan talar om kemi, vilket besvaras genom forskningsfrågan “Vilka tolkningsrepertoarer gällande kemi framträder i pedagogernas tal?”. Studien tar avstamp i ett problemområde där det finns en brist av forskning gällande kemi i förskolan. LÄS MER

  3. 33. "Du ska säga förlåt!" : En diskurspsykologisk studie om pedagogers resonemang kring barns konflikter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Kivisaar; Lovisa Lööw; [2018]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; strategier; förskola; pedagoger; barn; socialkonstruktionism; diskurspsykologi; fokusgruppssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att diskutera och problematisera hur pedagoger resonerar kring barns konflikter i förskolan. Följande frågeställningar används för att uppfylla studiens syfte: Vilka konflikthanteringsstrategier samtalar pedagoger om kring barns konflikter? och Hur framställs barn i konflikter utifrån pedagogers resonemang? Studien har sin grund i fyra fokusgruppsamtal med sjutton verksamma pedagoger från förskolans kontext. LÄS MER

  4. 34. För vem och varför planerar vi? : En kvalitativ studie om hur förskollärare och barnskötare resonerar kring pedagogisk planering i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Makkonen; Emma Svahn; [2018]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; planering; kvalitetsarbete; förskolans läroplan socialkonstruktionism; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare och barnskötare resonerar kring pedagogisk planering i förskolans kontext. Vilket besvarades genom forskningsfrågan: vilka diskurser framträder genom samtal med förskollärare och barnskötare gällande den pedagogiska planeringen i förskolan. LÄS MER

  5. 35. ”Det finns två föräldrar och det är papporna, men så finns lite personer runt omkring” : En diskursanalytisk studie i hur manliga samkönade föräldrapar framställer bäraren och äggdonatorn i samband med värdgraviditet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Psykologi

    Författare :Sonja Höjerström; [2018]
    Nyckelord :homosexuality; parents; gay father; surrogacy; surrogate; egg donor; heteronormativity; interpretative repertoire; discourse analysis; discursive psychology; manliga samkönade föräldrapar; homosexualitet; föräldraskap; gaypappa; värdgraviditet; bärare; äggdonator; heteronormativitet; tolkningsrepertoar; diskursanalys; diskursiv psykologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska och förstå de sätt på vilka manliga samkönade föräldrapar pratar om de kvinnor som varit delaktiga vid barnens tillblivelse. De manliga samkönade föräldraparens berättelser rör dels kvinnan som burit barnet, dels kvinnan som donerat ägg. LÄS MER