Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Tidöavtalet: Integrationsallians eller mångkulturellt bakslag?
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Tidöavtalet är resultatet av samarbetspartierna Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalernas strävan efter att ta ansvar för Sverige under mandatperioden 2022 - 2026. Uppsatsen ämnar att analysera och identifiera den integrationspolitiska inriktning som manifesteras i Tidöavtalet. LÄS MER
2. Definitionens makt : En diskurspsykologisk analys om barnperspektivets betydelse för utfallet i rättssalen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Den som har blivit utnyttjad, skadad och kränkt av en annan människa har rätt till juridisk rättvisa (Carlsson, 2004). Detta innebär att varje individ skall kunna få återupprättelse eller gottgörelse i juridisk mening, det som gjorts fel mot henne ska rättas till. LÄS MER
3. ”Deras oegennyttiga hängifvenhet” : En dokumentstudie om bibliotek, bibliotekarier och kvinnor i arbetslivet mellan 1859–1913
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att med intresse för könssegregering undersöka diskurser om bibliotek, bibliotekarier ochkvinnors roll inom arbetslivet. Empirin för studien är dokument publicerade inom tidsperioden 1850-talet till 1910-talet och som berör uppsatsens teman. LÄS MER
4. Den sociala konstruktionen av ålder och kompetens i förskolan : En diskurspsykologisk analys av pedagogers porträtteringar av 1-3 åringars kompetens
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera sociala konstruktioner av 1-3 åringars ålder och kompetens, genom att analysera hur pedagoger porträtterar de yngsta barnen. Detta görs genom diskurspsykologisk analys av pedagogers uttalanden i samtal om omsorg och undervisning, utifrån studiens tre frågeställningar; Hur talar förskollärare och barnskötare om 1-3 åringars kompetens? Vad framställs som sanningar om 1-3 åringars kompetens? Vilja subjektspositioner tillskrivs 1-3 åringar? Diskurspsykologi har agerat som både epistemologisk och metodologisk utgångspunkt i denna studie. LÄS MER
5. Stor, liten eller lagom barngruppsstorlek? : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningsrepertoarer om olika barngruppsstorlekar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Det har länge debatterats om barngruppsstorlekar i såväl förskolan som i samhället. I förskolan är det förskollärare som ansvarar över att barns utveckling, lärande och omsorg bildar en helhet. LÄS MER