Sökning: "tonåringar med autism"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden tonåringar med autism.

  1. 1. Hur föräldrar till barn och unga med autism upplever barnens övergång till tonåren och vad föräldrarna gör för att främja sitt välmående och aktivitetsbalans

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sandra Charlotte Lindgren; Alma Olsson; [2023]
    Nyckelord :vårdnadshavare; tonåringar med autism; puberteten; övergångsperioden; rutiner; strategier; aktivitetsmönster; välbefinnande; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara förälder till ett barn eller ungdom med autism ställer höga krav på föräldraskapet och påverkar aktivitetsmönstret. Stor del av forskningen fokuserar på svårigheterna som följer med diagnosen men kunskapen om vad föräldrarna gör för att främja sin aktivitetsbalans är begränsad. LÄS MER

  2. 2. Product design for children with NDD diagnoses

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Emma Bergman; Dagmar Berg; [2022]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disorders; NDD; ADHD; ASD; Time perception; Assitive technology; Time perception aid; Product design; Concept development; Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; NPF; ADHD; AST; Tidsuppfattning; Hjälpmedel; Tidshjälpmedel; Produktdesign; Konceptutveckling;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER

  3. 3. Gymnasiepersonals uppfattningar om övergångsstrategier för elever med ASD på väg från gymnasiet : En litteraturöversikt och en intervjustudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Carlberg; [2021]
    Nyckelord :Autism; transition; transition strategies; upper secondary school; young adults; adolescents; phenomenography; Autism; övergångar; övergångsstrategier; gymnasiet; unga vuxna; tonåringar; fenomenografi;

    Sammanfattning : Väl genomförda övergångsstrategier kan bidra till ett bättre utfall i vuxen ålder för elever med Austismspektrumdiagnos (ASD). Med övergångsstrategier menas i denna studie insatser som genomförs för att underlätta övergången för en elev med ASD från gymnasieskolan vidare till eftergymnasiala verksamheter. LÄS MER

  4. 4. Using Special Interests to Improve Academic On-Task Behavior in High School Students with Autism

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Katrin Dahlbäck; [2021]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; Special Interests; Restricted Interests; Circumscribed Interests; On-Task Behavior; Adolescents; Special Education; High School Students; Applied Behavior Analysis; Antecedent-Based Intervention  ; Autismspektrumtillstånd; specialintressen; on-task-beteende; tonåringar; gymnasieelever; specialundervisning; tillämpad beteendeanalys; antecedentbaserad intervention;

    Sammanfattning : A large majority of adolescents with autism spectrum disorder (ASD) have one or more special interests, i.e. interests that they find to be extremely motivating and engaging. Also, students with ASD often struggle to focus in classroom settings, as academic assignments are typically not as motivating as their special interests. LÄS MER