Sökning: "top-down shooter"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden top-down shooter.

  1. 1. Återskapa mänskligt beteende med artificiell intelligens i 2D top-down wave shooter spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johannes Bjärehall; Johan Hallberg; [2020]
    Nyckelord :AI; Mänskligt AI; Neurala nätverk; Beteendeträd; LSTM; ML-Agents;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker mänskligt beteende hos beteendeträd och LSTM nätverk. Ett spel skapades som testades av personer i en undersökning där deltagarna fick spela tillsammans med vardera agent i slumpmässig ordning för att bedöma agenternas beteende. LÄS MER

  2. 2. Game design of multiple genre, testing player experience on shifting combat.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Interaktiva och kognitiva system

    Författare :Alfred Niklasson; [2019]
    Nyckelord :Immersion; Flow; Video Games; Games Experience Questionnaire; Disruption.;

    Sammanfattning : As more and more people get in to video games. We look at what makes for a good experience. Psychological factors which enriches gameplay like flow and immersion. And Game design factors which provides conditions for flow and immersion. LÄS MER

  3. 3. Svärm-AI i shooters

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jonas Hallin; [2015]
    Nyckelord :svärm-AI; top-down shooter; AI vs. AI;

    Sammanfattning : Svärm-AI är en variant av artificiell intelligens (AI) som används för att simulera ett bettende liknande det man kan se i svärmar, flockar eller stim. Syftet med detta arbete är att undersöka ifall man kan använda svärm-AI för att förbättra en AI i ett top down shooter spel där två lag slåss mot varandra. LÄS MER

  4. 4. METAL IN YOUR BRAIN - AI

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hampus Grönqvist; David Zetterdahl; [2014]
    Nyckelord :fuzzy logic; artificial intelligence; AI; A*; A*-pathfinding; cooperative gameplay; two dimensional game; 2D; map editor; fuzzy logik; artificiell intelligens; AI; A*; A*-vägfinnande; kooperativt spelande; två-dimensionellt spel; 2D; banskapare;

    Sammanfattning : Denna rapport går igenom utvecklingen av spelet Metal in Your Brain som skickas in som ett bidrag till Swedish Game Awards (SGA), nordens största spelutvecklar-tävling och hur den artificiella intelligensen är uppbyggd och funktionerar. Den artificiella intelligensen är konstruerad på två sätt: fuzzy logic som står bakom de handlingar som en icke spelande karaktär (NPC) tar beroende på vilken situation den befinner sig i och A*-sökning som används för att en NPC ska kunna söka sig fram till ett mål och ta den kortaste vägen eller fly från spelaren för att gömma sig bakom närmsta skydd. LÄS MER

  5. 5. Speltestning : Med Fuzzy Logic

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Patrik Lundqvist; Michael Enhörning; [2011]
    Nyckelord :data hooks; fuzzy logic; G-REX; speltestning; data mining;

    Sammanfattning : Vid design av ett dataspel försöker speldesignern ofta skapa banor och fiender som tvingar spelaren att använda olika strategier för att överleva. För att hitta dessa strategier krävs speltestning. Speltestning är tidskrävande och då också dyrt. LÄS MER