Sökning: "topikalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet topikalisering.

  1. 1. Utvecklingen av ordföljdsmönster hos barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ebba Ek; [2021]
    Nyckelord :språkstörning; syntaktisk utveckling; syntax; topikalisering; ordföljd; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka huruvida svensktalande barn med språkstörning (developmental language disorder, DLD) uppvisar en preferens för rak SV-ordföljd, undersöka hur distributionen av rak och omvänd XVS-ordföljd förändras över tid, och jämföra antalet förekomster av den ogrammatiska XSV-strukturen hos barnen med språkstörning jämfört med barn med typisk språkutveckling. Metod: Ortografiska transkriptioner av spontantal mellan barn med språkstörning (n = 7, 3;11-10;6 år;månader), åldersmatchade (n = 7 vid varje tillfälle) och språknivåmatchade samtalspartners (n = 7 vid varje tillfälle) från tre bedömningstillfällen kodades efter ordföljdstyp. LÄS MER

  2. 2. SFI-elevers syntaktiska utveckling från C- till D-nivå : En jämförelse med processbarhetsteorin som analysmodell

    L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ann Margaretha Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; processbarhetsteorin; syntax; topikalisering; bisats; processning; automatisering; emergence criterion;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utvärdera hur elever på SFI utvecklar de syntaktiska kunskaperna i det svenska språket. Utifrån ett skriftligt nationellt prov jämfördes 15 elever på C-nivå med 15 elever på D-nivå. Texternas syntax analyserades med fokus på ordföljd vid topikaliserade huvudsatser samt bisatser. LÄS MER

  3. 3. Inlärning av inversion och placering av negationen i inlärarspråk : En studie av svenskans ordföljdsinlärning vid topikalisering och placering av negationen hos vuxna andraspråksinlärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Nesrin Sjögren; [2018]
    Nyckelord :inversion; satsadverbialet inte; huvudsatser; bisatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur vuxna andraspråksinlärare hanterar svenskans omvända ordföljd eller inversion i påstående satser i skriftligt språk och att ta reda på hur de hanterar varierande placering av negationen i huvudsatser och bisatser. I undersökningen har tio skriftliga texter analyserats, samtliga skrivna av tio vuxna andraspråksinlärare i svenska som andraspråk 1. LÄS MER

  4. 4. Selected topics in the grammar and lexicon of Matal

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Allahverdi Verdizade; [2018]
    Nyckelord :Matal; Chadic languages; verbal morphology; Afroasiatic languages; Cameroon; parallel text; under-documented langauges; Matal; tchadspråk; verbmorfologi; afroasiatiska språk; Kamerun; parallelltext; underdocumenterade språk;

    Sammanfattning : This thesis describes basic grammatical features and lexicon of Matal, a Chadic language spoken by around 18 000 people in northern Cameroon. A translation of the New Testament is used as a parallel text for the purposes of this study. The identified language structures are compared with other Chadic languages. LÄS MER

  5. 5. PT som bedömningsverktyg? : Analys av elevtexter i svenska som andraspråk enligt Processbarhetsteorin med fokus på fundamentsvariation och inversion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mimmie Collin; [2017]
    Nyckelord :Processbarhetsteorin; PT; grammatik; bedömning; automatisering; variation; topikalisering; inversion; elevtextanalys; Språkintroduktion; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att genom en analysmodell baserad på processbarhetsteorin (PT, Pienemann, 1998), bedöma de grammatiska nivåerna i elevtexter i svenska som andraspråk. Bedömningen syftade till att studera förekomster av grammatiska strukturer, med särskilt fokus på automatisering av inversion efter topikalisering, liksom variation av satsdelstyp i fundamentet vid obligatorisk kontext för inversion. LÄS MER