Sökning: "topplista"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet topplista.

  1. 1. Användarcentrerad design för ett studieverktyg till gymnasieelever

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Michaela Näckmark; [2023]
    Nyckelord :Gamification; Design för motivation; User experience UX ; User Interface UI ; Gymnasium; Högskola; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Under människans skolgång ökar successivt arbetsbördan och skolan kräver mer av varje individ. För vissa kan det upplevas som svårare att disponera sin tid då vardagen för många innehåller mer aktiviteter än tidigare. LÄS MER

  2. 2. Increasing Physical Activity with Gamification : Exploring Competitiveness as a Moderator for Leaderboard Effectiveness

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Fanny Danelid; Elin Fältman; [2021]
    Nyckelord :gamification; leaderboard; physical activity; competitiveness; cognitive science; spelifiering; topplista; fysisk aktivitet; tävlingsinriktning; kognitionsvetenskap;

    Sammanfattning : Gamification is a strategy for changing behavior that can be used for increasing physical activity (PA). In Sweden, 34% of the population are not active enough and since sedentary behavior is associated with many health risks, this needs to be improved. LÄS MER

  3. 3. Elevers motivation vid inlärning : Förslag på speldesignelement som kan motivera elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Jurgen Hasuka; Ronny Sabo; [2021]
    Nyckelord :Gamification; motivation; learning; design framework; Spelifiering; motivation; inlärning; designramverk;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har termen spelifiering blivit allt mer känt, främst inom utbildning och hälsa. Spelifiering innebär att speldesignelement används i icke-spelkontexter, detta för att motivera människor. Syftet med studien var att identifiera “Hur kan spelifiering utformas i en applikation för att motivera elever att lära sig?”. LÄS MER

  4. 4. Kan sociala jämförelser hjälpa studenter att lägga ner mer tid på sina studier?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Beatrice Berg; Oskar Bärnström; [2021]
    Nyckelord :Social jämförelse; Spelifiering; Studiemotivation; Studietid; Topplista;

    Sammanfattning : Forskning visar att införandet av distansstudier under covid-19 pandemin bidragit till att studenters motivation och studietid överlag har minskat. Detta verkar oroväckande genom antagandet att mer studietid är korrelerat med bättre akademiska resultat. Därför är verktyg för att öka studenters studietid av intresse. LÄS MER

  5. 5. Digital design för naturvetenskapligt lärande i årskurs 6 och 7 : konceptualisering av digitalt material för att öka elevers förståelse och motivation i fysikämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Kajsa Engblom; Dunya Kermanj; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns det ett lägre intresse och en lägre motivationsnivå hos elever i 6:an och 7:an när det kommer till de naturvetenskapliga ämnena. Tidigare forskning beskriver att elever saknar en djupare förståelse och förmåga till problemlösning i ämnet naturvetenskap. LÄS MER