Sökning: "tour operator"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden tour operator.

  1. 1. Svenska researrangörers marknad och konkurrensstrategier innan pandemin samt deras planer för tiden efter pandemin : - En kvalitativ studie över pandemins påverkan på turistbranschen och researrangörernas strategiska arbete

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Diana Aitova; Jennifer Tuulasvirta; [2021]
    Nyckelord :Tour operator; competition strategy; competition; grounded theory; digitization; vertical integration; covid-19 pandemic; recession; customer orientation and segmentation; Researrangör; konkurrensstrategi; konkurrens; grundad teori; digitalisering; vertikal integration; covid-19 pandemi; lågkonjunktur; kundorientering och segmentering;

    Sammanfattning : Problem: In this study, tour operators' perceptions of market changes linked to the pandemic have been investigated. Based on their perceptions, the most effective competition strategies have been described both before and after the pandemic. LÄS MER

  2. 2. Konstruerad legitimitet eller samhällsmedvetenhet? : En kvalitativ studie av charterbolaget TUIs CSR-kommunikation till svenska konsumenter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Klara Berglund Eriksson; Emma Wallin; [2020]
    Nyckelord :Public Relations; Corporate Social Responsibility; CSR-communication; Legitimacy; Tourism.;

    Sammanfattning : Title: Constructed legitimacy or social responsibility? A qualitative study of the tour operator TUI’s CSR-communication directed to Swedish consumers (Konstruerad legitimitet eller samhällsmedvetenhet? En kvalitativ studie av charterbolaget TUIs CSR-kommunikation till svenska konsumenter) Authors: Emma Wallin and Klara Berglund Eriksson Aim: The purpose of this study is to investigate how the tour operator concern TUI work to achieve legitimacy during a period of criticism towards the travel industry, by studying their CSR-communication. This is done by answering following questions:   Does TUI use CSR-communication as a way to achieve legitimacy? How does TUI communicate their CSR-commitment in their relationship with Swedish consumers? Which tendencies of Suchman’s legimicity types can be found in TUI’s CSR-communication? Method/Material: To answer the research questions we have analysed material from TUI’s sustainability report of 2018, their press releases from 2018-2019 and content from the page of sustainability at TUI Sweden’s website. LÄS MER

  3. 3. Hållbart resande: Svenska researrangörers & resebyråers inställning till klimatkompensering vid flygresor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Moa Widebeck; [2019]
    Nyckelord :Carbon offsetting; sustainable tourism; tour operator; travel agency; Sweden;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyze the opinions of tour operators and travel agencies regarding carbon offsetting in air travel. Since it is known already that the number oif participants among travelers in voluntary carbon offsetting is low, the study also aims to examine the travel companies' perceptions of who is responsible for increasing the number of carbon offsetts in air travel. LÄS MER

  4. 4. Virtual- och augmented reality inom turism : En studie om tillämpning av teknikerna innan och under en resa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Daniella Novakovic; Malin Sjögren; Josefine Carstens; [2018]
    Nyckelord :Tourism; virtual reality; augmented reality; implementation; tourist company; Turism; virtual reality; augmented reality; implementering; förstärkt verklighet; turistföretag;

    Sammanfattning : VR (Virtual Reality) är en datorsimulerad virtuell verklighet där användaren omsluts med ljud och bild och naturlagarna sätts ur spel. Användaren kan själv anpassa verkligheten efter egna behov och önskemål. Till skillnad från VR betraktas AR som ett visuellt system som förstärker vår verklighet med information och grafik. LÄS MER

  5. 5. Djurattraktioner : En studie om djurattraktioner utifrån svenska intressenters perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Ylva Utterborn; Linus Kindstedt; [2017]
    Nyckelord :Ethics; animal attractions; animal tourism; exhibition design; customer satisfaction; Etik; djurattraktioner; djurturism; djurparker; utställningsdesign; kundnöjdhet;

    Sammanfattning : Att använda djur inom turismindustrin är vanligt, trots det har lite forskning inom ämnet riktats mot människors etiska hänseenden. Turistaktiviteter som elefantridning, gå på delfinshow eller besöka djurparker är vanliga inslag under semestern. LÄS MER