Sökning: "tourist discourses"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden tourist discourses.
1. "Ett folk och flera folk" : en studie av hur Jugoslavien har konceptualiserats i svensk reselitteratur 1896–1916 & 1954–1980.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Since the 1950's, mass tourism has become a considerable part of modern western culture. Examining where, why and how people have traveled can tell us a lot about people's habits and cultural frames of reference. LÄS MER
2. Becoming with Rocks : Arriving in the Riddling Middle of (tourist) Places: touch, proximity, indeterminacy
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknikSammanfattning : The tourism industry is both large and growing, with private and public actors investing heavily in the commodification of places to travel to, supporting individuals with the wealth to do so, to be in different places for short time periods. Correspondingly, popular discourses and research within tourism studies have arisen, looking at attitudes and social and environmental impacts drawn along delineations of the tourist and the host and spatially enclosed tourist places or ‘destinations’. LÄS MER
3. Postkolonial turism - En diskursiv kamp om konsumenters (o)medvetande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Marknadsföringen av dagens charterresor och framväxten av postkolonial teori står under en diskursiv diskrepans. Därför syftar denna studie till att utifrån postkoloniala perspektiv analysera diskurser i aktuell svensk marknadsföring och klargöra för om turisters kulturella resurser kan ha grunden i koloniala privilegier. LÄS MER
4. Dubai - störst, högst och lyxigast? -En multimodal kritisk diskursanalys av Dubais officiella turismkonto på Instagram
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to gain a greater understanding of how companies use the social media platform Instagram to represent and promote a place. More precisely, it is of interest to analyze the media production of luxury tourism and how communication tools are applied in order to affect the consumers’ perceptions and increase tourism. LÄS MER
5. Dina fantasiparker i norr : En visuell diskursanalys av svenska nationalparkers turistbroschyrer rörande områden av fjällnatur och samebyar
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema MiljöförändringSammanfattning : Denna uppsats ämnar till att skapa insikt och kunskap kring turistiska diskurser rörande natur, genom att undersöka vilka bilder och representationer kring natur i de svenska nationalparkerna som framhävs i turistbroschyrer, hur människa-natur-relationer framställs men även vilka implikationer det kan framkalla. Med ett avgränsat fokus på nio nationalparker som uppfyller kriterierna av fjällkaraktär eller inbegriper renskötande samebyar. LÄS MER