Sökning: "tränar frågor"
Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden tränar frågor.
1. Finns det någon skillnad i graden av knäbesvär mellan de som utför och inte utför knärelaterad träning 10–20 år efter främre korsbandsskada? En tvärsnittsstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund Främre korsbandsskador är vanligt förekommande och kan leda till långvariga knäbesvär, som exempelvis posttraumatisk artros, vilket kan förebyggas med hjälp av knärelaterad träning. Till författarens bästa vetskap har användning av knärelaterad träning, 10–20 år efter en främre korsbandsskada, ej tidigare studerats vilket därmed anses högst aktuellt att utforska då det kan ge bättre vägledning för träning efter främre korsbandsskada. LÄS MER
2. Mentalt välbefinnande hos fysiskt aktiva vuxna relaterat till kön, ålder och träningsfrekvens - en enkätstudie
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Det finns skillnader på hur man definierar mentalt välmående, men något som forskare har kommit fram till är att fysiskt aktivitet kan ha en positiv påverkan på en individs mentala välmående. Det har visats att fysiskt aktiva människor har lägre stressnivåer, lägre risk att drabbas av depression och att de har en mer positiv syn på livet. LÄS MER
3. Fysisk aktivitet hos gymnasieelever : En studie om motivation och hindrande faktorer
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien syftar till att ta reda på samt jämföra vad som motiverar och eventuellt hindrar gymnasieungdomar i olika socioekonomiska områden till fysisk aktivitet (FA) på egen hand. Studiens frågeställningar var 1) För ungdomar i gymnasieåldern som är regelbundet fysiskt aktiva på egen hand, vilka är deras motivationsfaktorer samt anledningar till detta? 2) Skiljer sig dessa motivationsfaktorer och anledningar från ungdomar i samma ålder som är regelbundet aktiva i organiserad lagidrott? 3) Skiljer motivationsfaktorer och anledningar för fysisk aktivitet på egen hand mellan elever från skolor från olika socioekonomiska områden? 4) För ungdomar i gymnasieåldern som inte är regelbundet fysiskt aktiva på egen hand, vilka hinder upplever dom för att bli mer fysiskt aktiva på egen hand? Metod En kvantitativ enkätundersökning genomfördes på två gymnasieskolor i Stockholm. LÄS MER
4. Visst är jag duktig som tränar!? : En tvärsnittsstudie om prestationsbaserad självkänsla och motivation till fysisk aktivitet
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka motivation till fysisk aktivitet hos individer med prestationsbaserad självkänsla (nedan benämnt som PBS) samt att se över skillnader mellan kön och ålder i dessa frågor. De frågeställningar vi vill studera är ”Vad motiverar individer med prestationsbaserad självkänsla till fysisk aktivitet?”, ”Finns det skillnader på motivation till fysisk aktivitet hos individer med låg och hög prestationsbaserad självkänsla?”, ”Finns det könsskillnader på motivation till fysisk aktivitet hos individer med låg och hög prestationsbaserad självkänsla?”,” Finns det åldersskillnader på motivation till fysisk aktivitet hos individer med låg och hög prestationsbaserad självkänsla?”, ”Vilken grupp individer ägnar mest tid till vardagsmotion och fysisk träning?”. LÄS MER
5. Att fostra demokratiska medborgare : Hur lärare möjliggör demokratifostran i ämnet samhällskunskap för årskrurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of the study is to investigate teachers’ perceptions regarding the task of raising pupils into democratic citizens. Therefore, I will investigate how teachers apply this task in teaching. Research shows that Swedish adolescents to a very small extent engage in democtatic processes, compared to other countries. LÄS MER