Sökning: "tränar frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden tränar frågor.

  1. 1. Finns det någon skillnad i graden av knäbesvär mellan de som utför och inte utför knärelaterad träning 10–20 år efter främre korsbandsskada? En tvärsnittsstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Klara Pettersson; [2023]
    Nyckelord :ACL; Knärelaterad träning; Främre korsbandsskada;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund Främre korsbandsskador är vanligt förekommande och kan leda till långvariga knäbesvär, som exempelvis posttraumatisk artros, vilket kan förebyggas med hjälp av knärelaterad träning. Till författarens bästa vetskap har användning av knärelaterad träning, 10–20 år efter en främre korsbandsskada, ej tidigare studerats vilket därmed anses högst aktuellt att utforska då det kan ge bättre vägledning för träning efter främre korsbandsskada. LÄS MER

  2. 2. Mentalt välbefinnande hos fysiskt aktiva vuxna relaterat till kön, ålder och träningsfrekvens - en enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Edvin Blixt; [2023]
    Nyckelord :mentalt välbefinnande; stress; energi; fysisk aktivitet; träningsfrekvens; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns skillnader på hur man definierar mentalt välmående, men något som forskare har kommit fram till är att fysiskt aktivitet kan ha en positiv påverkan på en individs mentala välmående. Det har visats att fysiskt aktiva människor har lägre stressnivåer, lägre risk att drabbas av depression och att de har en mer positiv syn på livet. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet hos gymnasieelever : En studie om motivation och hindrande faktorer

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hoger Najmadin; Felix Prins; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att ta reda på samt jämföra vad som motiverar och eventuellt hindrar gymnasieungdomar i olika socioekonomiska områden till fysisk aktivitet (FA) på egen hand. Studiens frågeställningar var 1) För ungdomar i gymnasieåldern som är regelbundet fysiskt aktiva på egen hand, vilka är deras motivationsfaktorer samt anledningar till detta? 2) Skiljer sig dessa motivationsfaktorer och anledningar från ungdomar i samma ålder som är regelbundet aktiva i organiserad lagidrott? 3) Skiljer motivationsfaktorer och anledningar för fysisk aktivitet på egen hand mellan elever från skolor från olika socioekonomiska områden? 4) För ungdomar i gymnasieåldern som inte är regelbundet fysiskt aktiva på egen hand, vilka hinder upplever dom för att bli mer fysiskt aktiva på egen hand? Metod En kvantitativ enkätundersökning genomfördes på två gymnasieskolor i Stockholm. LÄS MER

  4. 4. Visst är jag duktig som tränar!? : En tvärsnittsstudie om prestationsbaserad självkänsla och motivation till fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Sofia Reimers; Nora Norin; [2021]
    Nyckelord :Prestationsbaserad självkänsla;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka motivation till fysisk aktivitet hos individer med prestationsbaserad självkänsla (nedan benämnt som PBS) samt att se över skillnader mellan kön och ålder i dessa frågor. De frågeställningar vi vill studera är ”Vad motiverar individer med prestationsbaserad självkänsla till fysisk aktivitet?”, ”Finns det skillnader på motivation till fysisk aktivitet hos individer med låg och hög prestationsbaserad självkänsla?”, ”Finns det könsskillnader på motivation till fysisk aktivitet hos individer med låg och hög prestationsbaserad självkänsla?”,” Finns det åldersskillnader på motivation till fysisk aktivitet hos individer med låg och hög prestationsbaserad självkänsla?”, ”Vilken grupp individer ägnar mest tid till vardagsmotion och fysisk träning?”. LÄS MER

  5. 5. Att fostra demokratiska medborgare : Hur lärare möjliggör demokratifostran i ämnet samhällskunskap för årskrurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Westberg; [2021]
    Nyckelord :Teaching democracy; Social science; Democratic mission; teachers percept-ions; Democracy; Active citizens; Demokratiundervisning; Samhällskunskapsämnet; Demokratiuppdraget; Lärares uppfattningar; Demokrati; Aktiva medborgare;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate teachers’ perceptions regarding the task of raising pupils into democratic citizens. Therefore, I will investigate how teachers apply this task in teaching. Research shows that Swedish adolescents to a very small extent engage in democtatic processes, compared to other countries. LÄS MER