Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Relationen mellan människors kroppsbild, träningsvanor och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Therese Bigseth; Michelle Jespersson; [2023]
    Nyckelord :Exercise; Self- esteem; Body image; Weight; Health;

    Sammanfattning : Träning har en hälsofrämjande inverkan på både den psykiska och fysiska hälsan. På senare tid har det framträtt tydliga normer i samhället kring utseende och ideal, vilket har en negativ påverkan på människors självkänsla och bidrar till uppkomsten av en negativ kroppsbild. LÄS MER

  2. 2. Comparing energy efficiency of Leaky integrate-and-fire and Spike response neuron models in Spiking Neural Networks

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Majd Dawli; Imran Bahed Diva; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Spiking Neural Networks (SNNs) are a type of neural network that is designed to mimic the way neurons function in our brains. While there have been notable advancements in developing SNNs, energy consumption hasn't been studied to the same extent. This gets especially relevant with steadily increasing network sizes. LÄS MER

  3. 3. Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Strömberg Rye; Hanna Thomasson Dykert; [2023]
    Nyckelord :Wellness; Instagram; vitt snus; femininitet; postfeminism; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. LÄS MER

  4. 4. Gymmets roll i reproduktionen av maskulina ideal : En etnografisk studie om gymkulturen bland unga män

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Petter Bahrke; [2023]
    Nyckelord :maskulinitet; ideal; bodybuilding; kapital;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar en grupp av unga, manliga amatörbodybuilders och deras förhållande till, och reproduktion av maskulina ideal genom en etnografisk studie. Tidigare forskning har belyst att normen på gymmet präglas av maskulina ideal, och att bodybuilders genom sin träning och sina uttryck konstant strävar mot att uppnå dessa. LÄS MER

  5. 5. Hur representeras genus i webbshoppen på klädföretaget I Can I Will? : En kvantitativ och kvalitativ analys med fokus på kroppspositivitet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Mimi Dettwiler; [2023]
    Nyckelord :Advertising; body image; body language; body height; body positivism; body weight; commodities; clothing size; gender; gender differences; gender roles; gym clothing; I CAN I WILL; ICIW; male gaze; orthoexia; overweight; representation; stereotypes; the ideal body; training; underweight; Genus; handelsvara; I CAN I WILL; ICIW; klädstorlekar; kroppsbild; kroppsideal; kroppspositivism; kroppsspråk; kroppsvikt; könsroller; könsskillnader; längd; male gaze; ortorexi; reklam; representation; stereotyper; träning; träningskläder; undervikt; övervikt.;

    Sammanfattning : This paper uses a quantitative and qualitative approach to analyze whether the Swedishfitness clothing brand I Can I Will’s representation in their online shop corresponds with theirspoken concept of being a brand for everyone who works out regardless if you are training togain strength, change your looks or just because you enjoy it. The quantitative analysisinvestigates the models length compared to height statistics around the world, and theirclothing size relative to social norms about the ideal body. LÄS MER